sâmbătă, 22 noiembrie 2008

Misiune la românii de pe Valea Timocului – Serbia

Elevii Seminarului Teologic „Episcop Ioan Popasu” din Caransebeş au participat vineri 21 noiembrie a.c., la hramul bisericii ortodoxe româneşti din Mălainiţa, Protopopiatul Daciei Ripensis, singura biserică pentru românii din sudul Dunării. Elevii seminarişti au dat răspunsurile la Sfânta Liturghie şi la Slujba de sfinţire a picturii murale realizată cu sprijinul integral al Centrului Cultural Român de la Bucureşti. Cu binecuvântarea Preasfinţitului Părinte Lucian, episcopul Caransebeşului, tinerii elevi ai Seminarului din Caransebeş au dus un mesaj de frăţietate şi unitate de credinţă, de neam şi de limbă, comunităţii ortodoxe româneşti din Valea Timocului.
La Sfânta Liturghie a participat şi Preasfinţitul Părinte Episcop Daniil al Daciei Felix, ca delegat al Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, care a transmis celor prezenţi cuvânt de binecuvântare din partea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
Biserica a fost construită în urmă cu patru ani de către preotul Boian Alexandrovici şi are hramul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil, sărbătoriţi după calendarul pe stil vechi.
Comunitatea românilor din Mălainiţa şi din împrejurimi s-a bucurat de prezenţa a numeroşi oaspeţi din Banatul sârbesc şi din România, care au slujit şi vorbit în frumoasa limbă românească. Românii din Valea Timocului au fost văduviţi de slujbe în limba proprie din anul 1833, când în toate bisericile construite în satele de români au fost aduşi preoţi sârbi. Biserica Parohiei româneşti din Mălainiţă, aflată sub jurisdicţia Patriarhiei Române, este un simbol al redefinirii identităţii româneşti a locuitorilor din Valea Timocului şi Valea Moravei. Aici se află 154 de sate pur româneşti şi aproximativ 40 de localităţi mixte, unde românii vieţuiesc alături de fraţii sârbi. Numărul românilor din regiunea amintită este estimat la 350.000.

Biroul de presă al Episcopiei Caransebeşului

Sursa: www.basilica.ro
Posted on 13:12 / 0 comentarii / Read More

joi, 20 noiembrie 2008

Astăzi este prăznuit Sfântul Grigorie Decapolitul

Biserica Ortodoxă îl prăznuieşte astăzi pe Sfântul Grigorie Decapolitul. Sfântul Grigorie s-a născut la Irinopolis, oraş în Decapolea Isauriei ( Asia Mică), între anii 780-790, dintr-o familie înstărită. Încă de tânăr hotărăşte să se lepede de lume, retrăgându-se în munţi. Astfel, el se va refugia la un unchi al său după mamă, Simeon, egumen la o mănăstire din jurul Decapolei, unde va rămâne timp de 14 ani, nevoindu-se întru cele duhovniceşti, prin practicarea virtuţilor. Apoi, va cere binecuvântare să se retragă singur într-o peşteră pustie. După ce s-a curăţit de patimile sale, Sfântul Grigorie a fost îndemnat de un glas divin, ca să părăsească peştera şi să meargă în lume, spre folosul său şi al altora. În acest fel, Sfântul va începe o serie de călătorii în Efes, Proconez, Histopolis, Siracuza Siciliei, săvârşind multe minuni şi încurajând pe creştini să cinstească icoanele, în cele din urmă ajungând la Tesalonic, unde se stabileşte la mânăstirea Sfântul Mina. Aici, în scurtă vreme, Sfântul va deveni cunoscut prin puterea sa de fi văzător cu duhul. După ce va săvârşi câteva minuni prin puterea Duhului Sfânt, s-a socotit că Sfântul este vrednic de a primi preoţia, acest lucru fiind dovedit şi de virtuţile cu care se împodobise. Îmbolnăvindu-se grav, Cuviosul Grigorie va merge la Constantinopol, unde era întemniţat Simeon, unchiul său, din cauza celor care nu cinsteau icoanele. Cuviosul Grigorie va trece la cele veşnice la 20 noiembrie 842. Mormântul său va deveni repede un loc de pelerinaj, datorită minunilor ce se săvârşeau la el, astfel că sfintele sale moaşte au fost dezgropate şi puse într-o raclă, pentru a fi cinstite după cuviinţă. Nevoitorul lui Hristos a fost socotit ca sfânt încă din timpul vieţii sale, şi recunoscut ca atare imediat după moartea sa. Moaştele Sfântului au stat la o mănăstire din Constantinopol mult timp după moartea sa, probabil până în anul 1453, când capitala va cădea sub turci. De aici, ele au fost luate de un demnitar, iar de la acesta, în 1497, banul Barbu Craiovescu le-a cumpărat cu mare preţ şi le-a aşezat în mânăstirea Bistriţa( judeţul Vâlcea), ctitorie a sa, unde se află şi astăzi.

Sursa: www.basilica.ro
Posted on 21:50 / 0 comentarii / Read More

35 de ani de la înfiinţarea Catedralei, Parohiei şi Comunităţii “Sfântul Ioan Botezătorul” din Montreal – Canada

În perioada 21–23 noiembrie 2008, Înaltpreasfinţitul Părinte Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului, va participa, ca delegat al Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, la festivităţile prilejuite de împlinirea a 35 de ani de la înfiinţarea Catedralei, Parohiei şi Comunităţii Sfântul Ioan Botezătorul din Montreal – Canada.
Cu acest prilej, Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Laurenţiu al Ardealului va transmite următorul mesaj de felicitare al Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe Române:


„Că deşi cu trupul sunt departe, cu duhul însă sunt împreună cu voi, bucurându-mă şi văzând buna voastră rânduială şi tăria credinţei voastre în Hristos” (Col. 2, 5).
Trăim în aceste zile o bucurie nespusă, un popas duhovnicesc de comuniune şi înălţare sufletească prilejuit de împlinirea a 35 de ani de la înfiinţarea Catedralei „Sfântul Ioan Botezătorul”, a Parohiei şi a Comunităţii româneşti din Montreal.
În acest răstimp care s-a scurs de la oficierea primei Sfinte Liturghii de către PC Pr. Protopop George Chişcă (23 decembrie 1973), cronica Bisericii Ortodoxe Române din Montreal s-a îmbogăţit, pe durata celor treizeci şi cinci de ani, cu vistieria cea bogată a lucrării acestor ani binecuvântaţi. În acest sens, aduc mărturie frumoasele realizări între care un loc de frunte îl ocupă sfântul locaş de închinare – catedrala - în care, cu ajutorul Bunului Dumnezeu, am fost personal pentru a ne închina şi a oficia Sfânta Liturghie cu prilejul manifestărilor desfăşurate aici, în zilele de 13 - 17 mai 1999, când se împlineau 25 de ani de la înfiinţarea parohiei şi 21 de ani de la târnosirea cea mare ca delegat al vrednicului de pomenire Patriarhul Teoctist.
De-a lungul anilor, Parohia Ortodoxă Română din Montreal a fost gazdă primitoare pentru ierarhi şi delegaţi ai Bisericii Ortodoxe Române, bucurându-se de ospitalitatea pe care românii din Canada ştiu să o manifeste aşa cum se cuvine.
Temelia vieţii creştine este împărtăşirea credincioşilor cu Hristos Cel euharistic şi comuniunea cu fraţii de acelaşi neam şi de aceeaşi credinţă, care se realizează în mod deplin în Biserică.
Poporul nostru binecredincios s-a străduit neîncetat de-a lungul istoriei sale să-şi păstreze identitatea şi să promoveze credinţa nealterată primită de la Mântuitorul Hristos şi Sfinţii Apostoli. De aceea, este foarte necesar să participăm activ la viaţa Bisericii şi să cultivăm credinţa în Dumnezeu, identitatea creştină şi românească. Cu alte cuvinte, trebuie să intensificăm
viaţa spirituală a comunităţilor noastre creştine, şi să participăm la lucrarea misionară a Bisericii. Nu este de ajuns să ne rugăm singuri acasă, ci trebuie să ne rugăm în biserică, pentru că cel ce este creştin trăieşte în Biserică, în comuniune spirituală cu toţi creştinii, aşa cum ne învaţă Sfântul Apostol Pavel zicând „voi toţi una sunteţi în Hristos Iisus” (Gal. 3, 28), iar Sfântul Ioan Gură de Aur precizează că „numele Bisericii nu arată separarea, ci arată unirea şi împreuna glăsuire în simfonie”.
1
1 Sf. Ioan Gură de Aur, Omilia I la Epistola I către Corinteni, Bucureşti, 1908, pp. 66-67. Astăzi trebuie să luptăm ca să biruim ispita mare a însingurării, a individualismului egoist din familie şi societate, pentru a trăi bucuria comuniunii frăţeşti. În numele Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, Vă felicităm pe toţi pentru toată fapta cea bună şi pentru fidelitatea faţă de valorile Ortodoxiei româneşti, pentru relaţiile frăţeşti cu alte Biserici Ortodoxe surori şi cu alte comunităţi creştine, pentru respectul faţă de valorile Canadei, iar pentru ca bucuria să sporească la acest moment aniversar, am delegat pe Înaltpreasfinţitul Părinte Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului, ca să aducă mesajul şi binecuvântarea Noastră şi preţuirea Bisericii Mame, credincioşilor comunităţii româneşti din Montreal, la cea de-a 35-a aniversare de la înfiinţarea acesteia. Preamilostivul Dumnezeu să binecuvinteze pe toţi cei ce participă la această sărbătoare şi să vă înmulţească roadele lucrării duhovniceşti spre folosul Ortodoxiei pe continentul american şi întărirea comuniunii tuturor românilor credincioşi. Cu aceste gânduri, rugăm pe Hristos Domnul să vă ocrotească şi să vă dăruiască sănătate şi mântuire, pace şi bucurie, precum şi mult ajutor în toată fapta cea bună. Cu aleasă preţuire şi părintească binecuvântare,
† D A N I E L Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române

Puteți vizita site-ul Catedralei Ortodoxe - Sfântul Ioan Botezătorul din Montreal - Canada, la adresa www.bor-montreal.ca
Sursa: www.basilica.ro
Posted on 21:30 / 0 comentarii / Read More
Mitropolia Ortodoxa Romana a Germaniei, Europei Centrale si de Nord va gazdui in perioada 22-23 noiembrie Intalnirea tinerilor ortodocsi din Germania, transmite Romanian Global News, care citeaza Centrul Bisericesc Roman Ortodox din Munchen. Prima zi a manifestarii va debuta cu sosirea participantilor si masa de pranz, urmate la ora 13:30 de o discutie, impreuna cu PS Sofian, referitoare la chestiuni de organizare si activitati viitoare. La ora 15:00 va avea loc conferinta „Cum ne putem trai Ortodoxia in societatea contemporana?”, sustinuta de IPS Mitropolit Serafim, succedata de un dialog pe aceasta tema. In intervalul orar 17:00 – 19:30 va avea loc o slujba de Priveghere (Vecernie si Utrenie), urmand ca dupa cina de la ora 19:30 sa aiba loc, incepand cu 20:30, un dialog pe teme de actualitate cu PS Sofian Brasoveanul.Ziua de duminica, 23 noiembrie, va incepe la ora 09:00 cu Ceasurile si Sf. Liturghie, oficiata de IPS Mitropolit Serafim, iar la ora 12:00 va avea loc un dialog duhovnicesc cu IPS Mitropolit Serafim.In paralel cu conferinta si cu discutiile se va organiza un program separat pentru copii, pentru ca parintii sa poata participa la program eliberati de griji, iar copiii sa se poata si ei bucura jucandu-se. Cei interesati de manifestari sunt rugati sa ia legatura cu PS Sofian Brasoveanul, datele de contact putand fi gasite la adresa de web www.cbrom.de.
Sursa: www.rgnpress.ro
Posted on 13:05 / 0 comentarii / Read More

miercuri, 19 noiembrie 2008

Preasfinţitul Părinte Macarie, Episcopul Europei de Nord - o primă vizită pastorală în Finlanda

În perioada 20-26 noiembrie 2008, Preasfinţitul Părinte Macarie Drăgoi, Episcopul Europei de Nord, va face o primă vizită pastorală comunităţilor de români din Finlanda. La invitaţia Ambasadei României în Republica Finlanda, Preasfinţia Sa va participa joi, 20 noiembrie, la recepţia oferită de Excelenţa Sa Domnul Ambasador Lucian Fătu, cu ocazia aniversării a 90 de ani de la Marea Unire din 1918.
Vineri, 21 noiembrie, de Praznicul “Intrării în Biserică a Maicii Domnului” , din încredinţarea Înaltpreasfinţitului Părinte Ambrosius, Mitropolit de Helsinki, Preasfinţitul Părinte Macarie va oficia Dumnezeiasca Liturghie în Parohia Ortodoxă “Sfânta Treime” din Helsinki. Duminică, 23 noiembrie, va sluji Dumnezeiasca Liturghie în biserica “Sfântul Apostol Iacob şi Sfânta Muceniţă Irina” din Helsinki, pentru comunitatea românească, păstorită de către părintele Ioan Durac.
Luni şi marţi, 24-25 noiembrie, Preasfinţia Sa va vizita Mănăstirile Noul Valaam şi Lintula, iar cu acest prilej se va întâlni şi cu întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Autonome a Finlandei, Înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop Leo.
Posted on 20:17 / 0 comentarii / Read More

marți, 18 noiembrie 2008

Cooperare între Stat şi Biserica Ortodoxă în Letonia

Parlamentul Letoniei a votat recent o lege privind statutul Bisericii Ortodoxe din această ţară baltică. Legea actuală înlocuieşte un act normativ care datează din anul 1926. Noile dispoziţii legislative confirmă respectul faţă de rânduielile canonice ale Bisericii Ortodoxe şi arată voinţa Statului leton de a sprijini activitatea Bisericii prin măsuri concrete: posibilitatea organizării asistenţei religioase în armată, scutirea de serviciul militar pentru membrii clerului şi pentru studenţii teologi, susţinerea financiară a Bisericii la întreţinerea şi restaurarea locaşurilor de cult.
Mitropolia de Riga şi a toată Letonia are ca întâistătător pe Înaltpreasfinţitul Mitropolit Alexandru Kudriaşov şi cuprinde 118 parohii, o mănăstire şi două schituri, precum şi un seminar teologic. Din punct de vedere canonic, depinde de Patriarhia Moscovei.

Sursa: basilica.ro
Posted on 22:42 / 0 comentarii / Read More

luni, 17 noiembrie 2008

Psalții Patriarhiei Ortodoxe Române - Slavă să aibă nesfârșită


Grupul de Psalţi al Catedralei Patriarhale are o tradiţie de peste 10 ani în cântarea de la strană, fiind cunoscut în ţară şi peste hotare prin concertele susţinute, dar şi imprimările realizate.
Grupul ia fiinţă în 1996, când Mihail Bucă, actualul conducător, este angajat protopsalt la Catedrala Patriarhală. Proaspăt absolvent al Şcolii de Psalţi din cadrul Seminarului Teologic Ortodox Bucureşti, strânge în jurul lui tineri teologi, elevi seminarişti, dar şi din alte domenii, atraşi fiind de frumuseţea muzicii bizantine.
Dintre concertele susţinute de Grupul de psalţi al Catedralei Patriarhale amintim: Arad,  Cugir, Ploieşti, Oradea, Cluj, Sibiu, Bucureşti (Sala Radio, Ateneul Român, Palatul Patriarhal), Roma, Barcelona, Catania şi Lucca.
Au înregistrat 6 Cd-uri.
În anul 2007 ia fiinţă, prin strădania protopsaltului Mihail Bucă şi a altui slujitor la Catedrală, diaconul Cristian Todireanu, Asociaţia Psaltica, având ca scop promovarea muzicii bizantine, cu ajutorul Grupului de psalţi pe care îl conduce.

Material preluat și adaptat, de pe site-ul atitudineacrestina .
Posted on 22:30 / 0 comentarii / Read More

Hram la Parohia Ortodoxă Română din Jönköping, Suedia

 Ieri, 16 noiembrie a.c., în duminica a XXV-a după Rusalii, Parohia Ortodoxă Română “Acoperământul Maicii Domnului” şi “Sfinţii Cuvioşi Daniil Sihastrul şi Paisie de la Neamţ” din Jönköping, Suedia, şi-a sărbătorit pe unul dintre ocrotitorii ei, pe Sfântul Cuvios Paisie, prăznuit la 15 noiembrie. Dumnezeiasca Liturghie a fost săvârşită de Preasfinţitul Părinte Macarie, Episcopul Europei de Nord, alături de Părintele Consilier Toader Doroftei. Întâlnirea cu enoriaşii acestei comunităţi, cu ocazia sărbătoririi hramului, a fost un prilej binecuvântat de a-i înştiinţa şi pregăti sufleteşte pe credincioşii acestei parohii care îşi vor primi în curând tânărul lor preot permanent, menit să întărească şi să dinamizeze activitatea pastorală şi misionară a românilor care locuiesc în acest oraş şi în împrejurimile lui.

Comunitatea românească din Jönköping numără câteva sute de români, stabiliţi în Suedia începând cu anii 1950-1960, fiind una dintre cele mai vechi parohii din Peninsula Scandinavă, organizată în anii 1971/1972 de regretatul Părinte Profesor Alexandru Ciurea.

Preluare de pe site-ul agenției de presă a Patriarhiei Române - Basilica.ro
Posted on 22:24 / 0 comentarii / Read More

Patriarhia ii ajuta pe romanii din Serbia

Protopopul de Dacia Ripensis din Timoc, parintele Boian Alexandrovici, considera oportuna decizia Patriarhiei Romane de a construi biserici de lemn pentru romanii din Serbia, transmite Romanian Global News. Proaspat numit in functia de consilier eparhial si personal al PS Daniel, Episcop loctiitor al Episcopiei « Dacia Felix », parintele Boian considera ca decizia "Este dovada clara ca Biserica Ortodoxa Romana este alaturi de romanii din vaile Dunarii, Moravei si Timocului, care, timp de 170 de ani, au fost lipsiti de liturghie in limba materna", a declarat, marti, pentru Agerpres, parintele Boian Alexandrovici, ctitorul primei biserici romanesti la Malainita dupa 1833. In opinia sa, faptul ca Patriarhia Romana se implica si in identificarea unor tineri interesati sa urmeze studii teologice la Bucuresti constituie un argument in plus ca "lucrarea Domnului a inceput sa se vada si in aceasta parte a lumii, unde credinciosii ortodocsi romani au fost ani de-a randul asimilati si supusi celor mai perfide presiuni de deznationalizare ale autoritatilor administrative si bisericesti". "Daca vom avea biserici si preoti, atunci se poate spune ca identitatea noastra nu mai este pusa in pericol", a afirmat Alexandrovici. Bisericile de lemn care vor fi construite de Patriarhia Romana vor fi amplasate, in localitatile cu populatie majoritar romaneasca din Timoc si care vor dori acest lucru.

Preluare din lumea-credintei.ro
Posted on 21:12 / 0 comentarii / Read More

duminică, 16 noiembrie 2008

Maica Domnului - Axion Estin

Iconografi din toate timpurile au încercat să o prezinte pe Maica Domnului cât mai frumoasă, blândă, demnă şi slăvită pe cât au fost ei de capabili. Uneori au pictat-o mâhnită şi uneori îndurerată, dar întotdeauna plină de tărie spirituală şi de înţelepciune.
Doamna Preacurată este prezentată întotdeauna cu capul acoperit cu o năframă, care Îi cade pe umeri, conform cu tradiţia iudaică din acele vremuri. Această năframă sau acoperămând de cap este, de obicei, roşu pentru a simboliza suferinţa şi sfinţenia astfel obţinută. Sub această năframă, hainele Îi sunt albastre, simbolizând umanitatea Maicii Domnului.
Sunt pictate şi trei stele, una pe frunte şi câte una pe fiecare umăr al Maicii Domnului. Aceste stele simbolizează fecioria. Maica Domnului a fost fecioară înainte, în timpul sarcinii şi după Naşterea Domnului. Aceste trei stele mai sunt şi simbolul Sfintei Treimi. Uneori, a treia stea este acoperită de chipul Mântuitorului Copil, a doua persoană a Sfintei Treimi.



Reurse: ro.orthodoxwiki.org





Divna Ljubojevic : Axion Estin (Ceea ce ești mai cinstită) și Kyrie Eleison

Posted on 23:23 / 0 comentarii / Read More

Carte ortodoxă pentru diaspora

Românii din diaspora pot procura literatuă religioasă prin intermediul internetului, de pe site-ul CartiOrtodoxe.ro

CartiOrtodoxe.ro propune celor interesați peste 1900 de titluri de carte ortodoxă și nu numai. Pentru diaspora
prețurile sunt exprimate în euro. Plata se poate face cu carte de credit (Master Card, Visa Card, JCB sau Dinners Club) sau prin transfer bancar, iar livrarea carților se face prin colet poștal.

Blogul doxologie.blogspot.com va propune, săptămânal cititorilor săi câte un titlu de carte ortodoxă, însoțit de o scurtă descriere, preluată de pe site-ul CartiOrtodoxe.ro

Posted on 21:24 / 0 comentarii / Read More

Bijuterii ale Romaniei in Patrimoniul UNESCO (VII)

Biserica crestina – edificiu religios, loc de rugaciune si de comuniune cu Dumnezeu – cunoaste, prin intermediul bisericutelor de lemn maramuresene, forme elevate de exprimare artistica. Daltuite in lemn cu maiestrie de catre taranii locului, bisericile din Maramures fac parte din marea familie a arhitecturii de lemn europene.
Bisericile de lemn din Maramures

De-a lungul secolelor, in Maramures, oamenii au (re)gasit vorbirea cu Dumnezeu prin lemn. Istoria maramuresenilor este povestita in lemnul bisericilor din acest spatiu binecuvantat, pentru ca in aceste sanctuare ale Cuvantului s-au pastrat monumente de cea mai veche limba romaneasca, aici s-au adunat inteleptii satului in clipele grele sa ceara sfatul lui Dumnezeu, aici s-a savarsit, de veacuri, botezul „coconilor“, aici s-au legat pe vecie cununii si tot de aici au plecat pe ultimul drum aceia ce s-au dus dintre vii. Bisericile de lemn maramuresene, despre care Lucian Blaga spunea ca sunt „printre cele mai pretioase si mai fara de rezerva admirate produse ale geniului nostru popular“, reprezinta, fara indoiala, o culme a artei de a construi in lemn.
In anul 1999, opt biserici de lemn din Maramures au fost incluse pe lista UNESCO a mostenirilor culturale universale. Astfel, din cele aproximativ o suta de lacasuri de cult din arealul maramuresean, in patrimoniul universal au intrat bisericile din Barsana, Budesti-Josani, Desesti, Ieud-Deal si Poienile Izei din Maramuresul voievodal, Plopis si Surdesti din Tara Chioarului si Rogoz din Tara Lapusului.
Alaturi de echilibrul arhitectural si de armonia proportiilor, lacasele sfinte sunt adaptate necesitatilor cultului, respectand compartimentarea traditionala: pronaos, naos si altar. Boltile interioare, intruchipari ale boltii ceresti, sunt locul de unde Dumnezeu vegheaza asupra „poporului sau“. Registrul iconografic si pictura parietala, realizate de mesteri zugravi locali, sunt de inspiratie rasariteana, cu interferente traditionale si renascentiste de factura baroca.
Bisericile maramuresene isi completeaza valoarea prin patrimoniul mobil adapostit, patrimoniu reprezentat prin icoane imparatesti sau praznicare, obiecte de cult si carti bisericesti tiparite sau manuscrise.
Inscriptiile daltuite in grinzi, semnaturile lasate pe ansamblurile parietale si pe icoanele praznicare si, nu in ultimul rand, insemnarile de pe batranele carti de cult sunt marturii ale vechimii crestinismului pe aceste meleaguri si file din istoria Maramuresului. Unicitatea bisericilor de lemn maramuresene le confera acestora statutul de produs emblematic al Maramuresului in contextul valorilor culturale universale.

Plopis 
Biserica cu hramul Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril a fost construita intre anii 1798-1805, sub pastorirea preotului Damian. Sfintirea bisericii s-a realizat la 12 noiembrie 1811, ocazie cu care au fost asezate la piciorul Sfintei Mese 49 de monede (cate una pentru fiecare familie-ctitor) si un document care spune urmatoarele: „Anul 1811 farcazuita in noiembrie 12. Aceasta biserica s-a facut noua de popa Damian.“ Intrarea in biserica se face printr-un pridvor larg, continuat cu pronaos, naos si altar decrosat, pentagonal, pe latura de est. Pe o fundatie si un soclu scund din piatra, se inalta peretii din grinzi masive de stejar, asezate in randuri orizontale in sistem Blockbau. Turnul este incadrat de patru turnulete, iar acoperisul este simplu. Cu toate ca nu prezinta streasina dubla, particularitatea ferestrelor etajate este vizibila si aici. Deasupra sirului superior de ferestre, peretii sunt decorati cu un frumos motiv sculptat in banda continua, in timp ce mijlocul bisericii este marcat de un brau in relief. Dupa cum reiese din inscriptia de pe spatele icoanei asezate pe masa din altar, pictura si icoanele de pe tampla bisericii au fost executate de Stefan Fisesteanul, zugrav originar din Sisesti.

Ieud-Deal 
Construita la inceputul secolului al XVII-lea de familia nobila locala Balea, biserica cu hramul Nasterea Maicii Domnului a fost asezata pe locul in care, conform unor informatii, voievodul Balc ridicase in anul 1364 biserica initiala. Biserica are un soclu de piatra joasa, pe care se ridica, dupa sistemul Blockbau, peretii alcatuiti din grinzi groase de brad, de forma paralelipipedica. Lacasul are forma de nava, planul compunandu-se din pronaos, naos si altarul de tip decrosat, poligonal. Acoperisul, in doua ape, are deasupra pronaosului un turn cu foisor, peste care se inalta coiful ascutit. Pictura interioara si iconostasul au fost realizate in anul 1782, de Alexandru Ponehalski. Tema principala a pronaosului este Judecata de Apoi. Iisus Hristos este reprezentat pe tronul de judecata, incadrat de doi ingeri care sufla din trambite.
Pe bolta naosului se remarca Dumnezeu-Cel-Vechi-de-Zile, purtandu-l la piept pe Sfantul Duh sub forma de porumbel. Pe peretii laterali ai naosului, intr-un registru iconografic continuu, sunt reprezentate scene din Vechiul si Noul Testament. in podul acestei biserici a fost descoperit in anul 1925 Codicele de la Ieud, una dintre cele mai vechi scrieri in limba romana.

Surdesti 
Biserica cu hramul Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril este, prin dimensiunile impunatoare ale turnului ce se ridica la 54 metri inaltime, una dintre cele mai vestite constructii de lemn din Europa. Potrivit unei inscriptii de pe ancadramentul usii de la intrare, sfantul lacas a fost ridicat din lemn de stejar, la anul 1721, de catre mesterul Toma Macarie. Ancadramentul de la intrare este impodobit cu rozete si benzi in torsada, incheiate, in partea de sus, in acolada. Planimetria edificiului urmeaza tipologia arhitecturala a bisericilor de lemn din Maramures. Pridvorul, adaugat ulterior, este conceput cu doua randuri de arcade suprapuse, cu deschideri diferite, dar identice ca forma si decor. Acoperisul este etajat, avand dubla streasina, iar pe portiunea cuprinsa intre stresini exista un al doilea rand de ferestre, identice ca forma si marime cu cele aflate pe primul rand. Frumusetea monumentului este completata si de braul de forma funiei rasucite ce inconjoara biserica. Interiorul este pictat, iconostasul, realizat in anul 1783, fiind opera mesterului Stefan Fisesteanul.

Desesti 
Biserica cu hramul Cuvioasa Paraschiva a fost inaltata in veacul al XVIII-lea, data construirii fiind ulterioara anului 1717 (cand, in urma ultimei invazii tatare in Maramures, localnicii si-au ridicat o noua biserica in locul celei vechi, arse). Sfantul lacas se compune din altar poligonal, naos cu bolta semicilindrica si pronaos tavanit, deasupra caruia se inalta turnul-clopotnita. Intrarea in biserica se face direct in pronaos printr-un ancadrament impodobit cu motivul funiei rasucite. Pictura murala, potrivit inscriptiilor pastrate, dateaza din anul 1780, fiind opera cunoscutului zugrav Radu Munteanu din Ungureni si a ajutorului acestuia, Gheorghe Zugravul din Desesti. Ca stil, este o pictura de traditie post-bizantina, apropiata de pictura populara rusticizata, prin decoratiile vesele si colorate ale ansamblului. Tampla care ocupa in intregime peretele despartitor dintre naos si altar cuprinde un bogat program iconografic, ce are la baza icoanele imparatesti si praznicarele, continuate cu Apostolii care il incadreaza pe Iisus Hristos si cu Proorocii in medalioane, incadrand-o pe Maica Domnului. Prin paralelism, iconografia si stilistica picturii tamplei il indica drept autor pe Alexandru Ponehalski.
Poienile Izei 
Biserica cu hramul Cuvioasa Paraschiva este atestata documentar de la anul 1604, desi traditia populara locala si arhitectura bisericii plaseaza construirea sfantului lacas inainte de secolul al XVII-lea.
Planul bisericii este de tip nava, fiind compus dintr-un altar decrosat de forma patrata, acoperit cu bolta semicilindrica, naos dreptunghiular, pronaos tavanit si un pridvor pe latura de vest. Acoperisul are poala dubla, iar turnul-clopotnita este prevazut cu foisor si coif prelung, ce confera bisericii echilibru si eleganta. Pictura parietala, conform pisaniei, a fost executata in anul 1794, de catre un zugrav anonim. Bine conservata, imbinand reminiscente traditionale cu elemente moralizatoare intr-un program iconografic armonios, pictura impresioneaza atat prin tematica, cat si prin originalitate. Remarcabila este pictura pronaosului, ce are drept tematica Judecata de Apoi, dar si anumite teme auxiliare, cu semnificatie escatologica. Iconostasul reuneste icoane imparatesti si icoane praznicare, ce dateaza din a doua jumatate a secolului al XVIII-lea. in biserica se mai pastreaza si alte icoane vechi, datand din aceeasi epoca, unele fiind opere ale zugravilor de la Manastirea Moisei, centru important al picturii maramuresene din prima jumatate a secolului al XVIII-lea.

Rogoz 
Biserica cu hramul Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril a fost ridicata la 1663 din doua lemne „fratane“ aduse din Dealul Popii, constituind una dintre cele mai reprezentative exemplare ale genului din Tara Lapusului.
in planimetria edificiului sunt intalnite particularitati caracteristice lacasurilor de cult anterioare secolului al XVIII-lea, dintre care amintim forma poligonala a pronaosului (cu un numar mai mare de laturi decat
in mod obisnuit) si accesul in biserica, in absenta pridvorului, prin latura de sud. Naosul este dreptunghiular, iar altarul decrosat, poligonal, cu sapte laturi. Turnul cu proportii echilibrate este prevazut
cu un coif aproape conic, ornat la baza cu patru turnulete. Elementul ornamental caracteristic il constituie capetele grinzilor ce sprijina streasina, cioplite in forma de cap de cal – motiv decorativ laic intalnit si la casele taranesti din Tara Lapusului. Pictura parietala originala, pastrata doar in naos si pronaos, a fost executata in anul 1785, de zugravii Radu Munteanu si Nicolae Man, fapt consemnat in doua inscriptii pastrate pe peretele nordic al naosului. Registrul iconografic cuprinde scene din Vechiul si Noul Testament. in 1834, un zugrav al carui nume nu ne este cunoscut a repictat tavanul pronaosului si bolta naosului in maniera stilistica specifica realizarii icoanelor pe sticla. Biserica poseda un inestimabil tezaur de icoane pe lemn, majoritatea fiind atribuite mesterului Radu Munteanu.

Barsana 
Biserica cu hramul Intrarea Maicii Domnului in Biserica face parte din grupul bisericilor de tip maramuresean de mici dimensiuni. A fost ridicata in anul 1720, ca biserica manastireasca. Dupa 1800, a fost demontata si stramutata pe amplasamentul actual, fiind pictata in anul 1806 de catre Hodor Toader din Viseul de Mijloc si Ioan Plohod din Dragomiresti. Sfantul lacas este compus dintr-o absida poligonala decrosata, naos acoperit cu bolta semicilindrica suprainaltata, pronaos tavanit si pridvor pe latura de vest, supraetajat. Este construita din barne asamblate in sistem Blockbau. Acoperisul, cu poala dubla, are deasupra pronaosului un turn-clopotnita prevazut cu arcade pe stalpi si acoperis inalt, piramidal. Pictura murala, icoanele si piesele de mobilier formeaza un ansamblu decorativ coerent, structurat dupa limbajul artei baroce si rococo. intregul program iconografic al picturilor lui Toader Hodor are un continut escatologic, cu accente moralizatoare. Alaturi de temele traditionale, in iconografia altarului patrund scene aluzive din Apocalipsa si din Judecata de Apoi. Caracterul moralizator al picturii parietale este pus in evidenta si de paralelismul dintre scenele Vechiului Testament si cele ale Noului Testament.

Budesti-Josani 
Biserica din Budesti-Josani a fost construita din lemn de stejar, la anul 1642 (conform unei inscriptii de pe ancadramentul usii de la intrare). Are patron spiritual pe San Nicoara, vechiul antroponim romanesc al Sfantului Nicolae. Edificiul se compune dintr-un pronaos tavanit, naos cu bolta semicilindrica suprainaltata si un altar poligonal. Biserica are acoperis cu poala dubla, unitar atat la naos si pronaos, cat si la altar. Deasupra pronaosului se inalta turnul-clopotnita cu foisor evazat sprijinit pe cate patru stalpi laterali uniti prin arcade imbinate. Coiful deosebit de zvelt este flancat la baza de patru turnulete mai mici, prezenta acestora sugerand faptul ca satul avea un sfat al batranilor. Pictura parietala si o buna parte dintre icoane au fost realizate in anul 1762, de catre Alexandru Ponehalski, pictor originar din Berbesti. Alaturi de acestea, in biserica se afla o impresionanta colectie de icoane pe sticla, dar si icoane pe lemn ce dateaza din secolul al XV-lea. Tot aici se pastreaza si o camasa de zale atribuita haiducului Pintea Viteazul, personaj emblematic si legendar in Maramures.

Fotografii: Florin Pop si Directia Judeteana pentru Cultura, Culte si Patrimoniu Cultural National Maramures
Documentare si text: Florin Pop, Nicolae Scheianu si Marius Campeanu

Sursa : descopera.ro

Posted on 16:32 / 0 comentarii / Read More

Corul Harisma : Iubite-voi Doamne


Harisma Man Choir activated between 1995 and 2004. Based in Bucharest and Constanta, Romania, they traveled all over the world with very well appreciated performances. Their repertoire included romanian orthodox chants as well as folk and classical songs. We hope you enjoyed their beautiful performance.

Preluare de pe youtube.com
Posted on 14:57 / 0 comentarii / Read More

Pilda samarineanului milostiv

 “Caci daca iubiti doar pe cei ce va iubesc si faceti bine numai celor ce va fac bine, ce rasplata puteti avea? Ca si pacatosii acelasi lucru fac. (Luca 6, 32-33)
"Şi iată, un învăţător de lege s-a ridicat, ispitindu-L şi zicând: Învăţătorule, ce să fac ca să moştenesc viaţa de veci? Iar Iisus a zis către el: Ce este scris în Lege? Cum citeşti? Iar el, răspunzând, a zis: Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta şi din tot sufletul tău şi din toată puterea ta şi din tot cugetul tău, iar pe aproapele tău ca pe tine însuţi. Iar El i-a zis: Drept ai răspuns, fă aceasta şi vei trăi. Dar el, voind să se îndrepteze pe sine, a zis către Iisus: Şi cine este aproapele meu? Iar Iisus, răspunzând, a zis: Un om cobora de la Ierusalim la Ierihon, şi a căzut între tâlhari, care, după ce l-au dezbrăcat şi l-au rănit, au plecat, lăsându-l aproape mort. Din întâmplare un preot cobora pe calea aceea şi, văzându-l, a trecut pe alături. De asemenea şi un levit, ajungând în acel loc şi văzând, a trecut pe alături. Iar un samarinean, mergând pe cale, a venit la el şi, văzându-l, i s-a făcut milă, Şi, apropiindu-se, i-a legat rănile, turnând pe ele untdelemn şi vin, şi, punându-l pe dobitocul său, l-a dus la o casă de oaspeţi şi a purtat grijă de el. Iar a doua zi, scoţând doi dinari i-a dat gazdei şi i-a zis: Ai grijă de el şi, ce vei mai cheltui, eu, când mă voi întoarce, îţi voi da. Care din aceşti trei ţi se pare că a fost aproapele celui căzut între tâlhari? Iar el a zis: Cel care a făcut milă cu el. Şi Iisus i-a zis: Mergi şi fă şi tu asemenea."

Duminica a 25-a după Rusalii
(Pilda samarineanului milostiv)
Lc. 10, 25-37


Suntem zidiţi de Dumnezeu spre fapte bune
Iubirea nemărginită a lui Dumnezeu fată de oameni
Preacuvioşi părinţi, iubiţi credincioşi,
Sunt cunoscute tuturor cuvintele de la slujbe:
„ Că bun şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti şi Ţie mărire înălţăm: Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!”
„ Că milostiv şi iubitor de oameni Dumnezeu eşti şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!”
„ Cu harul şi cu îndurările şi cu iubirea de oameni a Unuia-Născut Fiului Tău, cu care eşti binecuvântat, împreună cu Preasfântul şi bunul şi de viaţă făcătorul Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!”
„ Că al Tău este a ne milui şi a ne mântui pe noi, Dumnezeul nostru, şi Ţie mărire înălţăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin!”
Sunt cuvinte de preamărire a lui Dumnezeu pentru mila Lui cea mare, pentru iubirea lui faţă de noi, sunt cuvinte care ne încredinţează de bunătatea lui Dumnezeu, de aceea noi cerem cu încredere mila lui Dumnezeu când zicem “Doamne Miluieşte!”. La rugăciunile de dezlegare pe care le rostesc preoţii, se afirmă şi că mila lui Dumnezeu este tot atât de mare cât de mare este mărirea lui Dumnezeu şi zicem că „precum este mărirea Ta aşa este şi mila
Ta”.
Toate ale lui Dumnezeu, precum Dumnezeu însuşi, sunt nemărginite şi El este nemărginit. Avem încredinţarea aceasta că Dumnezeu, Care a trimis pe Fiul Său să se jertfească şi să sufere pentru mântuirea noastră, pentru ca lumea să aibă viaţă, a făcut aceasta din iubire. Atât de mare este iubirea Lui încât pe Unul-Născut, Fiul Său, L-a dat pentru noi, ca toţi cei ce cred în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.
Sfântul Apostol Pavel, în Epistola către Romani, scrie că dacă Dumnezeu L-a dat pe Fiul său pentru noi oare nu ne va da toate împreună cu El? (Rom. 8, 32)
Sfânta Liturghie, în întregimea ei, este o arătare a milei lui Dumnezeu către oameni. Preotul spune, vorbind cu Dumnezeu: „Aducându-ne aminte, aşadar, de această poruncă mântuitoare şi de toate cele ce s-au făcut pentru noi: de cruce, de groapă, de învierea cea de a treia zi, de înălţarea la cer, de şederea cea de-a dreapta, de cea de a doua şi slăvită iarăşi venire. Ale Tale dintru ale Tale, Ţie aducem de toate şi pentru toate “.
Pomenim mila lui Dumnezeu când pomenim jertfa Mântuitorului, pomenim mila lui Dumnezeu când pomenim moartea pe cruce a Mântuitorului nostru Iisus Hristos, pomenim mila lui Dumnezeu când pomenim învierea Domnului nostru Iisus Hristos - pentru că învierea se întemeiază pe jertfă - şi mai pomenim mila lui Dumnezeu şi când pomenim înălţarea la ceruri şi şederea de-a dreapta Tatălui şi cea de-a doua venire. Toate s-au făcut şi se vor face pentru binele nostru sufletesc.
Pomenim mila lui Dumnezeu când pomenim de întruparea Mântuitorului, venirea în lume, Naşterea din Preasfânta Fecioară Măria, pentru că toate s-au făcut din iubire şi toate sunt cuprinse în Crucea Mântuitorului care este Faţa lui Dumnezeu îndreaptă către lume, pentru că pomeneşte iubirea lui Dumnezeu.
Iubiţi credincioşi,
E bine să ne gândim la bunătatea lui Dumnezeu, la Părintele ceresc cel bun, mai bun decât părinţii noştri cei pământeşti, în cartea proorocului Isaia, găsim cuvântul lui Dumnezeu prin proorocul Isaia:
“Oare va uita mama pe copiii săi, oare nu-i va fi milă de fiu pântecelui ei şi chiar dacă mama va uita pe fiii săi, Eu nu te voi uita pe tine”.
Mila lui Dumnezeu faţă de noi ne obligă să avem milă fată de alţii
Toate acestea şi altele ca acestea, iubiţi credincioşi, ne aduc în faţa lui Dumnezeu cu înţelegerea că mila lui Dumnezeu ne este dată nouă tuturor, dar mila lui Dumnezeu faţă de noi ne îndatorează ca şi noi să avem milă faţă de oameni. A zis Domnul Hristos “Milă voiesc, iar nu jertfă” (ML 9,13 şi 12,7). Cuvântul este din proorocul Osea. Domnul Hristos 1-a adus în conştiinţa credincioşilor, a fost însemnat în Sfânta Evanghelie şi-1 găsim în 2 locuri: în Evanghelia de la Matei,« milă voiesc…, duceţi-vă şi vă întrebaţi ce înseamnă „milă voiesc, iar nu jertfa”».
Deci, vreau să fiţi milostivi unii cu alţii, nu vreau să-mi aduceţi jertfe de animale! Mila voastră este jertfa cea adevărată, mila faţă de oameni, mila faţă de cei ce au trebuinţă de ajutorul vostru, angajarea oamenilor cu bunăvoinţă. La aceasta ne îndeamnă Domnul nostru Iisus Hristos când ne recomandă pe samarineanul milostiv.
Duminica trecută, din cele citite din Sfânta Evanghelie, la Sfânta Liturghie, a fost pomenit un om nemilostiv, un om bogat care nu dădea, care nu avea bunăvoinţă faţă de cei lipsiţi. Şi am aflat din Sfânta Evanghelie - aceea cu săracul Lazăr şi bogatul nemilostiv - că bogatul nemilostiv s-a dus în iad. Dumnezeu vrea ca noi să fim milostivi şi să fim milostivi cum a fost samarineanul milostiv.
S-a citit astăzi la Sfânta Liturghie despre un om pe care Domnul Hristos ni-1 recomandă şi nouă, ca să facem şi noi la fel ca el. Domnul Hristos a zis către învăţătorul de lege: “Du-te şi fă şi tu asemenea “, fa şi tu la fel. Astfel, Domnul Hristos a vorbit şi cu noi - care citim Evanghelia, spunându-ne să fim la fel ca samarineanul milostiv.
Ce a făcut samarineanul milostiv? Din pilda cu samarineanul milostiv aflăm că în timp ce doi oameni, un preot şi un levit (oameni de la care s-ar fi aşteptat toţi să fie mai binevoitori), au trecut cu nepăsare pe lângă un om care avea trebuinţă de ajutor pentru că a fost prădat de tâlhari şi bătut, fiind lăsat aproape mort, pe marginea drumului, mai la urmă, a trecut şi un om care făcea parte dintr-un popor hulit, dintr-un popor nebăgat în seamă, dintr-un popor dispreţuit, samarinenii. Domnul Hristos ni-1 arată pe acela că a fost milostiv şi nu s-a mulţumit numai să privească la necazul omului, cum au făcut cei doi care au trecut mai departe cu nepăsare, ci el s-a apropiat nu ca să privească si să facă un reportaj despre asta, ci ca să se încredinţeze de starea omului şi să vadă ce poate face pentru el.
Noi ştim din Sfânta Evanghelie, în legătură cu înmulţirea pâinilor, înainte de a-i sătura Domnul Hristos pe cei mulţi care erau acolo şi aveau trebuinţă de hrană, că ucenicii Domnului Hristos au zis: “Dă drumul mulţimilor să se ducă prin sate să-şi cumpere de mâncare, că aici e loc pustiu şi ceasul este spre seară ” (Mt. 14,15). Domnul Hristos le spusese un cuvânt veşnic pe care nu 1-a auzit samarineanul milostiv: “N-au trebuinţă să se ducă; daţi-le voi să mănânce ” (Mt. 14,16).
Cu asta Domnul Hristos i-a obligat pe ucenicii săi să rămână cu luare aminte la necazurile oamenilor şi să intervină ei, nu să-i lase să se descurce, cum s-ar zice: «Lasă, că s-or descurca ei cumva!». întrebarea pe care trebuie să ne-o punem fiecare în legătură cu orice om care ne vine în faţă este: “Ce pot face eu pentru omul acesta care-mi vine în faţă şi pe care de fapt nu întâmplarea, ci Dumnezeu mi l-a trimis în faţă? ”
Ce a făcut samarineanul milostiv? A încercat să-1 ajute pe acela din prinosul lui şi anume, întâi i-a legat rănile, punând pe ele untdelemn şi vin, pe care, bineînţeles, le avea cu el; de ce le-a luat nu ştim, dar, ştim că le-a întrebuinţat pentru binele celui căzut în suferinţă. După ce i-a legat rănile, l-a pus pe animalul său, asta înseamnă că i-a oferit ceva din comoditatea lui, în înţelesul că el a trebuit să meargă pe jos.
Dacă cel care avea trebuinţă să fie transportat nu putea să meargă pe jos, a mers el. Apoi l-a dus la o casă de oaspeţi, a purtat grijă de el, nu a pus pe alţii să aibă grijă, iar dimineaţa i-a dat gazdei doi dinari şi i-a spus să aibă grijă de el şi daca va cheltui mai mult: „ Când mă întorc eu îţi voi plăti şi ce vei mai cheltui în plus ” (Lc. 10,35). S-a dus şi şi-a găsit de treabă, n-a stat lângă el până 1-a văzut vindecat! De ce? Pentru că el n-a plecat să vindece oameni, să ajute oameni, a plecat cu un rost, cu o treabă, s-a dus undeva, unde era pornit să meargă. Şi după aceea Domnul Hristos 1-a întrebat pe învăţătorul de lege: “Au trecut trei pe lângă omul acela, care a fost aproapele lui? “. învăţătorul de lege a spus: „ Cel care a avut grijă de el ” Şi atunci Domnul Hristos a zis: “Du-te şi fă şi tu la fel!” (Le. 10,37), ca samarineanul milostiv.
Iubiţi credincioşi,
E bine să ştim că Domnul Hristos cere de la noi să fim şi noi ca samarineanul milostiv, adică să dăm ceva din prinosul nostru, pentru că samarineanul milostiv a dat din prinosul lui, a dat ceva din comoditatea lui, a dat ceva din averea lui, a dat ceva din osteneala lui, în înţelesul că a purtat grijă de omul acela şi după aceea s-a dus mai departe. Domnul Hristos a zis către învăţătorul de lege „ Fă şi tu la fel!”, adică dă şi tu din prinos.
Domnul Hristos a dat ca pildă şi o femeie văduvă, o văduvă care a dat doi bani, a pus doi bani în vistieria templului şi Domnul Hristos a spus că femeia a dat mai mult decât toţi bogătaşii care au dat mult, pentru că ea a dat tot, a dat nu din prinos, ci din lipsa ei a dat. Şi atunci cum stăm?
S-ar putea ca Domnul Hristos, după ce a dat ca exemplu pe samarineanul milostiv, să ne judece că n-am făcut ca femeia care a dat doi bani nu din prisos, ci din lipsă şi să ne ceară să dăm din ceea ce nu avem sau din ceea ce avem foarte puţin? Desigur, dacă iei drept pildă pe Samarineanul milostiv, înseamnă că Domnul Hristos ne cere să dăm întâi şi întâi din prinos. Dar să dăm, să fim preocupaţi de binele altuia, să dăm ceea ce putem să dăm şi nu se ştie dacă nu vom putea da şi mai mult cu vremea, pentru că Sfântul Marcu Ascetul zice: “Fă binele de care îţi aduci aminte, şi cel de care nu-ţi aduci aminte ţi se va descoperi ţie “.
Prin urmare, dacă faci binele pe care îl poţi face, vei ajunge să faci şi mai mult bine, dar dacă nu faci nici cât ai putea să faci din prisos, din comoditate, din ceea ce ai mai mult decât alţii, n-o să ajungi niciodată să faci ceea ce a făcut femeia aceea văduvă, în orice caz nu începem cu femeia care a dat doi bani, ci începem cu samarineanul milostiv care a dat din prisosul lui.
Iubiţi credincioşi,
Domnul Hristos arată în pilda aceasta cu samarineanul milostiv că trebuie să fim şi noi milostivi, şi de aceea a spus-o, ca exemplu de iubire faţă de aproapele. Să ajuţi, să fii binevoitor, să faci ceva, să fi interesat, să nu te gândeşti ce pot face alţii, ci să te gândeşti ce trebuie să faci tu, ce ai puterea să faci în condiţiile tale.
Bineînţeles că dacă un singur om ar face lucrul acesta, s-ar putea să acopere multe necazuri, multe lipsuri. Dacă oamenii se unesc şi fiecare e un samarinean milostiv, atunci foarte mult s-ar putea interveni spre binele altora şi mai ales dacă lucrul acesta s-ar face în mod susţinut. Dacă faci o dată în viaţă un bine şi apoi te gândeşti la binele acela şi alt bine nu mai faci, nu-i destul, în orice caz nu eşti un samarinean milostiv.
Fereşte-te de rău şi fă binele
Iubiţi credincioşi,
Credinţa noastră creştină este izvor de fapte bune, ne angajează la fapte bune. “Toate câte vreţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi lor la fel” (Mt.7, 12). Este un cuvânt al Domnului nostru Iisus Hristos. Adică, faceţi ceva pozitiv, să nu ne mulţumim numai să nu facem rău. “Fereşte-te de rău şi fă binele “, zice psalmistul în programul pe care 1-a cuprins el în psalmul al 33-lea. “Fereşte-te de rău şi fa binele “. De ce nu se mulţumeşte să spună numai „ Fereşte-te de rău “? Cineva care nu face rău, nu se poate zice că este într-o stare mai bună decât un mort, pentru că nici mortul nu mai face nici un rău. Omul bun trebuie să facă bine, este făcut spre bine, iar dacă Dumnezeu are milă şi omul trebuie să aibă milă, dacă Dumnezeu are bunătate şi omul trebuie să fie bun, dacă Dumnezeu ştim că este iubitor de oameni şi noi trebuie să fim iubitori de oameni.
Şi atunci, dacă suntem angajaţi unii faţă de alţii, se schimbă la faţă toată existenţa, se schimbă la faţă cei din jurul nostru. Nimenea nu poate face binele absolut, om fiind, mărginit fiind, nu poate face bine pentru toată lumea aceasta şi fiecare dintre noi facem binele acolo unde suntem, unde ne este rostul, unde-i familia noastră, comunitatea noastră, obştea noastră. Acolo trebuie să aducem ceva şi să adăugăm ceva prin noi la ceea ce nu este, la ceea ce n-ar fi dacă nu am fi noi.
Suntem chemaţi, suntem zidiţi de Dumnezeu spre fapte bune; la Judecata de Apoi vom fi întrebaţi de fapte pe care le-am făcut sau pe care nu le-am făcut şi dacă citim al 25-lea capitol din Sfânta Evanghelie de la Matei în partea de la sfârşit, de la versetul 40 şi mai încolo, vedem că Domnul Hristos, vorbind despre Judecata de Apoi, a spus că cei care n-au făcut bine vor fi osândiţi. Nu apare că vor fi osândiţi cu cei care au făcut rău, deşi şi aceia vor fi osândiţi, vor fi osândiţi şi aceia ce nu au făcut bine după puterea lor. Cum trupul fără suflet este mort şi credinţa fără faptă bună este moartă.
Citim din Filocalie, din vol. X de pildă, din cuvintele Sfanţului Isaac Şirul, despre oamenii care au inimă care arde pentru toată făptura, despre oamenii care sunt milostivi şi faţă de duşmani şi faţă de vrăjmaşii adevărului şi faţă de animalele cele târâtoare şi faţă de vrăjmaşi, de diavoli, faţă de toată lumea, au o inimă revărsătoare, o inimă care arde pentru toată făptura. Faţă de ce spune Sfântul Isaac Şirul, ceea ce ne cere Domnul nostru Iisus Hristos, e foarte puţin: să facem din prisos. Nu ne spune să facem cu inimă arzătoare, pentru că n-avem inimă arzătoare. Cine poate spune că a ajuns la măsurile acelea pe care le are în vedere Sfântul Isaac Şirul? Nu poate spune nimeni lucrul acesta, nici măcar unul dintre câţi sunt aici nu poate spune că are inimă arzătoare şi binevoitoare şi că este frământat pentru binele altora şi angajat şi îşi dă toată puterea ca să se împlinească binele din lumea aceasta.
Dar Domnul Hristos nu ne cere asta, sigur că este un dar de la Dumnezeu şi ar fi bine să ajungem la măsura asta, dar nu putem să ajungem la măsura asta dacă nu facem câte ne cere Domnul Hristos, măcar atât cât a făcut samarineanul milostiv; nici la măsurile văduvei care a dat din lipsa ei nu ajungem, dacă nu dăm prisosul nostru.
Iubiţi credincioşi,
Domnul Hristos ne recomandă în Sfânta Evanghelie şi pe alţii, haideţi să ne gândim la sutaşul din Capernaum de care s-a minunat Domnul Hristos, haideţi să ne gândim la femeia canaaneancă, pentru care a zis Domnul Hristos: “O femeie, mare este credinţa ta!”. Haideţi să ne gândim la tânărul cel bogat care, deşi nu urma Domnului Hristos, totuşi avea lucruri mai mari decât avem noi. Când Domnul Hristos i-a înşirat poruncile pe care trebuie să le împlinească el răspunde: “Da pe astea le-am împlinit” şi atunci Domnul Hristos, ni se spune în Sfânta Evanghelie de la Marcu (cap. 10): “A privit la tânărul cel bogat şi i-a fost drag de el”.
Noi să ajungem ca samarineanul milostiv pe care ni-1 recomandă Domnul Hristos pentru mila lui; să avem virtuţile sutaşului, credinţa, nădejdea, dragostea şi smerenia; credinţa femeii canaanence; să ajungem să împlinim poruncile ca tânărul cel bogat chiar dacă nu ajungem să ne lepădăm de toate, cum de fapt nu s-a lepădat nici el. Cel puţin nu ni se spune în Sfânta Evanghelie că s-ar fi lepădat ci numai că a avut piedică, dar nu se poate să nu-i fi răsplătit Domnul Hristos partea ce i se cuvenea lui câtă vreme i-a fost drag Domnului Hristos de el. Să dea Dumnezeu să fim şi noi nişte samarineni milostivi. Amin!
Din “Credinţa lucratoare prin iubire – Predici la duminicile de peste an”, Arhim. Teofil Pârâian
 
Posted on 14:42 / 0 comentarii / Read More

Slujba de pomenire a Ieroschimonahului Daniil Sandu Tudor, la Schitul Inaltarea Sfintei Cruci din Aiud

La Schitul Inaltarea Sfintei Cruci de la Aiud, luni 17 noiembrie 2008, de la ora 10.00, se va oficia Sfanta Liturghie si in continuare slujba parastasului pentru Ieroschimonahul Daniil Sandu Tudor, trecut la Domnul in urma cu 46 de ani in temnita comunista de la Aiud, ca marturisitor al credintei drepslavitoare.

Tot acolo va avea loc si lansarea cartii cu titlu "Din temnite spre sinaxare", carte care a aparut la Editura Egumenita din Galati, cu binecuvantarea Prea Sfintitului Parinte Justinian, Episcopul Maramuresului si Satmarului.

Volumul este tiparit intru pomenirea sfintilor din inchisorile comuniste. Rostul sau este de a atrage atentia crestinilor romani despre valoarea jertfei inaintasilor lor. Textele sunt variate, de la conferinte si predici pana la poezii si rugaciuni catre noii marturisitori.
www.crestinortodox.ro
Posted on 02:12 / 0 comentarii / Read More

I.P.S. Parinte Iona, noul Mitropolit de Washington si New York si Primat al Bisericii Ortodoxe din America (OCA)


I.P.S. Parinte Iona, noul Mitropolit de Washington si New York si Primat al Bisericii Ortodoxe din America (OCA)

Pe data de 12 noiembrie a.c., in cadrul celui de-al XV-lea Congres al Bisericii Ortodoxe din America, Preasfintitul Parinte Iona (Jonah), episcop de Fort Worth, a fost ales in demnitatea de Mitropolit Primat al Bisericii Ortodoxe din America.

Preafericirea Sa, ca si laic, James Paffhausen, s-a nascut in Chicago, fiind botezat in Biserica Episcopala din America. S-a convertit la credinta ortodoxa in anul 1978, in timp ce era student la San Diego, University of California. Mai apoi a urmat Facultatea de Teologie "Sf. Vladimir" din New-York si un Master in Teologie Dogmatica absolvit in 1988. Ulterior, a lucrat un an in cadrul Patriarhiei Moscovei, la Departamentul de Publicatii.

Preafericirea Sa a fost hirotonit ca diacon si preot in anul 1994, iar in 1995 s-a calugarit la Manastirea "Sf. Tikhon" din South Canaan (PA), primind numele de Iona (Jonah).

Reintors in California, parintele Iona a suplinit o serie de misiuni, ulterior intemeind o manastire sub patronajul Sf. Ioan de Shanghai si San Francisco (Maximovici). Conducand aceasta manastire, parintele Iona a continuat marturisirea credintei ortodoxe, infiintand o seama de misiuni, cum ar fi: cele din Merced, Sonora, Chico, Eureka, Redding, Susanville etc.

In primavara anului 2008, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe din America i-a conferit Parintelui Iona demnitatea de arhimandrit, acordandu-i responsabilitatea de episcop-vicar si cancelar al Diocezei de Sud.

Alegerea sa propriu-zisa in treapta de episcop a avut loc pe data de 4 septembrie a.c., in cadrul unei intruniri extraordinare a episcopatului Bisericii Ortodoxe din America.

Hirotonirea Parintelui Arhimandrit Iona in treapta de episcop a avut loc pe data de 1 noiembrie a.c., in catedrala Sf. Serafim din Dallas (Texas).

Mitropolitul Iona va fi instalat in demnitatea de primat al Bisericii Ortodoxe din America de catre membrii Sf. Sinod al acestei Biserici, la catedrala Sf. Nicolae din Washington DC, pe data de 28 decembrie 2008.

Mentionam faptul ca Biserica Ortodoxa din America a fost recunoscuta ca Biserica autocefala in mod unilateral de catre Patriarhia Moscovei, nefiind recunoscuta ca atare de catre Patriarhia Ecumenica si celelalte Biserici surori. Cu toate acestea, Biserica Ortodoxa din America intretine relatii de amicitie cu celelalte Biserici Ortodoxe Autocefale, mitropolitul Iona fiind deja felicitat de catre numerosi Intaistatatori pentru alegerea sa in aceasta demnitate. Amintim faptul ca Episcopia de la Vatra Romaneasca, pastorita de I.P.S. Parinte Nathaniel Pop, face inca parte din Biserica Ortodoxa a Americii, purtand totodata un dialog intens in vederea ajungerii de facto la acea formula de "autonomie maximala", impreuna cu Arhiepiscopia romaneasca de la Chicago, si a intrarii astfel in relatie canonica cu Patriarhia Romana.

Dr. Stefan TOMA

Preluare de pe www.crestinortodox.ro
Posted on 01:55 / 0 comentarii / Read More

Apel către românii din diaspora


Comunitatea romana din Suedia, intrunita in mare parte in Asociatia Fratia, face apel la romanii cu suflet, pentru sprijinirea unui proiect romanesc in Stockholm.


Asociatia noastra a reusit sa obtina din partea statului suedez 9000 m.p. de teren, in capitala Suediei, pentru realizarea proiectului construirii unei noi biserici, cu arhitectura traditional-romaneasca si cu specific ortodox, o biserica reprezentativa in capitala Suediei, in contextul in care toate celelalte Biserici Ortodoxe Surori dispun de biserici proprii, cele mai multe dintre ele ridicate din temelii, pe cand parohiile romanesti din Stockholm sunt nevoite sa-si desfasoare programul liturgic in spatii improvizate sau inchiriate de la Biserica Luteran-Evanghelica. Proiectul este aprobat de catre Guvernul Suediei si declarat de primarul orasului Stockholm drept unic in Scandinavia si in Europa. Proiectul este conceput in stil arhitectural maramuresean, de arhitectul roman Dorel Cordos din Sighetu Marmatiei, cel care a conceput si faimosul complex al Manastirii Barsana, si are urmatoarele functiuni: Biserica din lemn cu hramul "Nasterea Maicii Domnului" la subsol, Biserica cu hramul "Adormirea Maicii Domnului", un foisor pentru slujbele din perioada de vara, o Casa de Cultura, gradinita pentru copii, scoala de duminica, muzeu, casa mamei si copilului, sali de conferinte, camere de oaspeti etc. Pe harta turistica suedeza complexul va purta denumirea "Asezamantul romanesc Sfanta Maria". Biserica de lemn este construita de parintele Ion Pop si echipa sa de mesteri din Poienile Izei, Maramures, si urmeaza sa fie transportata si amplasata in complexul mentionat, dorindu-se ca acest sfant locas sa devina si Catedrala nou infiintatei Episcopii Ortodoxe Romane a Europei de Nord.
Este un proiect inedit, care se afla in faza definitiva si a obtinut toate aprobarile necesare pentru inceperea lucrarilor, insa toate aceste demersuri au presupus cheltuieli care se ridica acum la 170.000 euro si pe care nu le putem acoperi. Daca nu se vor putea achita acesti bani, se poate pierde acest proiect si teren in care s-a investit atat de mult si care s-a dorit sa devina o adevarata vatra a demnitatii, culturii si spiritualitatii noastre romanesti in Scandinavia.
Statul suedez ne-a oferit posibilitatea ca in Suedia romanii sa poata avea un colt din Romania, sa se poata ruga in limba lor si sa ajute confratii aflati in dificultate. Cu nadejdea ca veti fi sensibili la rugamintea noastra si veti fi alaturi de fratii de neam din Stockholm pentru ridicarea bisericii, cerem sprijin financiar pentru a duce la bun sfarsit aceasta nobila lucrare.
Va multumim in Hristos Domnul, va transmitem sanatate si cele mai calde urari de tot binele.

Persoane de contact:
* ELENA BORCA, presedinta Asociatiei "Fratia" din Stockholm
* Preot paroh GHEORGHE BORCA, parohia ortodoxa romana "Adormirea Maicii Domnului", Bredang Stockholm
Adresa:
* Rumansk-Svenska Kulturforeningen Fratia, c/o Rumansk Ortodoxa Kyrkan, Box: 2072; 127 02 Skarholmen, Sweden. Numarul de cont international IBAN/ SE 13800008327990323 79365, BIC/ SWIFT SWEDSESS. Adresa de banca: Swedbanken AB; Box: 52; 121 21 Johanneshov - Sweden
* Rumansk-Svenska Kulturforeningen Fratia, Bredangsvagen 260, Box: 2072, Nr. de organizare: 802401-2190, PG: 107 64 68 - 6, BG: 5923 - 7941, Bankens IBAN Kontonummer SE 1380000832799 032379365, BIC/ SWIFT adress SWEDSESS, Swedbanken AB Box: 52, 121 21 Johanneshov - Sweden

 Preluare din Formula-AS
Mai multe detalii despre Biserica Ortodoxă Română „Adormirea Maicii Domnului” la adresa www.stmaria.se .
Posted on 01:13 / 0 comentarii / Read More

Biserici Ortodoxe românești - Australia

Sydney - Biserica Sf. Maria
64 Linthorn Ave., Enfield South, NSW 2133
Adresa Web: Biserica Sf Maria
Preot: Rev. Dr. Doru Costache

BISERICA ORTODOXA ROMANA SF APOSTOLI PETRU SI PAVEL DIN MELBOURNE
Parohia & Biserica Sf. Petru & Pavel
61-63 Queensberry St., Carlton, VIC 3053
Preot: Dumitru Coman
Phone : (03) 9663 5120
Mobile: 0408 591 014

BISERICA ORTODOXA ROMANA SF DUMITRU DIN BRISBANE
Parohia & Biserica Sf. Dimitrie
37 Brisbane Rd., Riverview, QLD, 4303
Preot: Ion Constantinescu
Phone : (07) 3391 3335 

BISERICA ORTODOXA ROMANA SF NICOLAE DIN ADELAIDE 
Biserica Sf. Nicolae
9 Gilbert St., Ovingham, SA 5082
Preot: Viorel Stoica
Mobile: 0422 584 798

BISERICA ORTODOXA ROMANA SF TREIME DIN PERTH  
Parohia Biserica Sf. Treime
Unit 8 Koondoola Plaza
Burbridge Avenue
Koondoola WA 6064
Preot: Doru Bucur
Mobile: 0421 405 305 

Informații preluate de pe site-ul crez.org
Posted on 01:02 / 0 comentarii / Read More
 
Copyright © 2011. proDiaspora - pentru românii de pretutindeni . All Rights Reserved
Home | Despre | Contact