sâmbătă, 29 noiembrie 2008

Colindul Sfântului Andrei



Colindul Sfântului Andrei

Mâine, 30 noiembrie, Biserica Ortodoxă îl prăznuiește pe Sfântul Andrei, ocrotitorul României.
Posted on 19:18 / 0 comentarii / Read More

vineri, 28 noiembrie 2008

Slujbă de Te Deum la Ziua Naţională a României în locaşurile de cult ortodoxe


La 1 decembrie se împlinesc 90 de ani de la înfăptuirea unităţii naţionale a românilor într-un singur stat (1918-2008), eveniment consacrat după Decembrie 1989 ca Ziua Naţională a României.

În această zi sfântă din istoria poporului român, potrivit tradiţiei bisericeşti, în toate Catedralele eparhiale, bisericile parohiale şi mânăstireşti şi în cele ale instituţiilor de învăţământ teologic se va oficia slujba de Te Deum ca mulţumire adusă lui Dumnezeu pentru împlinirea visului de veacuri al unităţii naţionale şi vor fi pomeniţi cu evlavie şi recunoştinţă eroii români care au înfăptuit acest deziderat la Alba Iulia în urmă cu 90 de ani.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, înconjurat de membri ai Sfântului Sinod, va oficia slujba de Te Deum la Catedrala Reîntregirii din Alba Iulia începând cu ora 12.00, după săvârşirea Sfintei Liturghii.

La Catedrala patriarhală din Bucureşti, slujba de Te Deum va fi oficiată de Preasfinţitul Părinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop vicar patriarhal, de la ora 12.00.

În aceeaşi zi, începând cu ora 9.00, la Mormântul Ostaşului Necunoscut din Parcul Carol va fi oficiată o slujbă de pomenire a ostaşilor şi luptătorilor români căzuţi pentru apărarea patriei şi a unităţii naţionale.


BIROUL DE PRESĂ
AL PATRIARHIEI ROMÂNE
Posted on 17:15 / 0 comentarii / Read More

Tărâmul Inaccesibil - Drumeți, pribegi și oaspeți



Fragment din cartea "Tărâmul Inaccesibil" - Nicolae Velimirovici

"Drumeți, pribegi și oaspeți
În Sfânta Scriptură se spune de multe ori ca noi suntem niște pribegi și niște oaspeți pe acest pământ. Dar, chiar dacă nu s-ar fi spus asta în Sfânta Scriptură, omul conștient o înțelege. Meditând despre viața pe pământ și vizitând cimitirele noi și vechi, orice om înțelept ajunge inevitabil la conștientizarea acestui fapt.
Iar în momentul când a ajuns la conștientizarea unui fapt evident, omul înțelept se chinuiește să caute răspuns la trei întrebari:
Dacă suntem niște pribegi, care e scopul călătoriei noastre?
Dacă suntem niște străini pe acest pământ, unde e patria noastră?
Dacă suntem oaspeți, atunci oaspeții cui suntem?
În Balcani, oriunde și mereu, poți auzi răspunsuri la aceste trei întrebari esențiale ale vieții. Și raspunsurile astea sunt date de cei mai simpli barbați și femei, deoarece privilegiul unui simplu popor creștin e acela că atunci când știe puține știe esențialul.
La prima întrebare: "Dacă suntem niște pribegi, care e scopul călătoriei noastre?" poporul răspunde: Nu suntem din lumea aceasta, ci din cealaltă. Sau răspunde: Suntem din cer, nu de pe pămant.
Iar la a doua întrebare: "Dacă suntem niște străini pe acest pământ, unde e patria noastră?" poporul răspunde: Patria noastră e acolo, unde e Tatăl nostru. Sau răspunde altfel: Pe lumea asta suntem niște străini, iar pe cealaltă la noi acașa.
Și la a treia întrebare: "Dacă suntem oaspeți, atunci oaspeții cui suntem?" poporul răspunde: Slavă Domnului, noi suntem oaspeții lui pe Pământ.
Masele de milioane de oameni din sfinții noștri Balcani, din generație în generație, pe parcursul mai multor veacuri, dădeau astfel de răspunsuri tipice. Așadar:
Nu suntem din lumea aceasta, ci din cealaltă.
Patria noastră e acolo, unde e Tatăl nostru. Sau răspunde altfel: Pe lumea asta suntem niște străini, iar pe cealaltă la noi acașa.
Slavă Domnului, noi suntem oaspetii lui pe Pământ.
În aceste răspunsuri simple, univoce, este reflectată înțelegerea vieții. În aceasta constă întreaga filosofie a vieții, care n-a adus nimănui deziluzii și n-a provocat sinucideri. În această filosofie se imbinau armonios și se puneau în ordine, din veac în veac, viața personală și cea socială a oamenilor.
Deziluzia îi însoțește permanent pe cei care, tinzând să se ridice deasupra celorlalți, ajung în umbra oamenilor. Aceștia sunt, în primul rând, materialiștii și agnoșticii, două tipuri de oameni, a caror pepinieră e în Europa.
Materialiștii răspund la aceste întrebari în felul lor.
La prima întrebare răspund așa: Nu suntem de acord că suntem pe pămantul acesta doar pribegi, dar credem că suntem un produs al pământului, asemenea larvelor și moluștelor. Pământul ne ceează și ne adapoșteste. Omenescul începe și se sfârșește pe pământ.
La cea de-a doua întrebare răspund așa: Nu suntem călători prin această lume, ci stăpâni, suverani. Pământul este unica noastră patrie.
La cea de-a treia întrebare ei declară categoric: Nu suntem oaspeții acestui pământ, ci stăpânii lui. Dacă și ne aflăm în ospetie, atunci suntem în ospeție la noi acasă, pe pământ.
Materialiștii cred, bazându-se pe teoria lor, că sufletul omului e asemenea unghiilor de la mâini. După ei, unde ajung unghiile tăiate, acolo ajunge și sufletul.
Agnoșticii au raspunsurile lor la aceste întrebări:
La prima întrebare, ei răspund așa: Noi simțim că suntem niște călători, dar nu cunoaștem nici începutul, nici scopul călătoriei noastre.
La a doua Întrebare răspund cuprinși de îndoială: Noi observăm că suntem pribegi în această lume, dar nu știm unde e patria noastră adevărată.
La a treia întrebare: Noi banuim că suntem oaspeții cuiva pe pământ, dar nu știm ai cui.
Cu mai mult de o mie de ani în urmă, Europa creștină știa cum să răspundă corect și clar la această întrebare. Într-adevăr, ea răspundea mai logic și mai clar decât Elada cea păgână, decât Egiptul, Persia sau India, deoarece era ghidată de Logosul Divin, Care a pogorât din ceruri pentru a înlocui cu corecta logică cerească eronata logica pământească. Sau, altfel spus, pentru a arăta și a vesti oamenilor adevărul prin Persoana Sa și în Persoana Sa, pentru a odihni ostenita omenire de cautarea adevărului în lucruri și de divinizarea lucrurilor, pentru că oamenii divinizau lucrurile sau persoanele în care li se părea că văd adevărul; pentru a scoate conștiinta omului din umbra naturii și a o călăuzi spre închinarea în fața adevărului și Esenței unui singur Dumnezeu; pentru a ajuta oamenii să deosebească adevărul de simbolurile adevărului, care sunt lucrurile și faptele, pentru a ajuta oamenii să pretuiască și să iubească persoana omului de dragul Persoanei Creatorului ei, care e deasupra lumii și deasupra a tot ce această lume cuprinde.
Așa a fost în vechea Europa creștină, în care filosofii, învățații și împarații erau la unison cu masele poporului simplu creștinat, când venea vorba de a se răspunde la aceste trei întrebări și nu se separau de popor.
Dar, cu cateva sute de ani în urmă, popoarele Europei de Asfințit au intrat în polemici aprinse și într-o luptă crâncenă cu Biserica lor sau, mai bine-zis, cu ierarhia lor bisericească. În aceasta lupta, popoarele s-au înecat în sânge mai mult decat în războaiele cu hunii sau cu saracinii. Oroarea sângelui frățesc a umbrit orizonturile clare ale europenilor și a îndepărtat multe dintre mințile luminate, dar înrăite ale fiilor Bisericii de Logosul Divin și de logica dreaptă cerească, readucându-le la logica greșită, lumească de pe timpurile păgâne. S-a întamplat asta așa cum a prezis în cuvinte tari Apostolul Petru (II Pt. 1-22). Cunoscând adevărul într-un Dumnezeu unic, ei s-au întors la stihiile lumii și la lucrurile necuvantatoare ale naturii, pentru a le întreba ce e adevărul și, într-un sfârșit, a fost declarată divină totalitatea lucrurilor în natură. Deoarece, dacă recunoșteau adevărul în ceva, acelui ceva i se închinau.
Ierarhiile bisericești severe și intelectualitatea înraită au transformat Europa creștină într-o "casă dezbinată întru sine". Cum oare să locuiești într-o astfel de casă? Acoperișul și pereții Europei spirituale s-au transformat în ruine împraștiind lemnele din vatra înca pe vremea înaintașilor. Iar sub ochii generației noastre, în timpul Primului Război Mondial și în timpul celui de-al doilea, care e, de fapt, un război european, s-a fisurat pana și temelia.
Cât de temut e cuvântul apostolic despre vechii pagani: când au gândit ca sunt întelepți, au înnebunit. și mai de temut e prorocirea unui clarvăzător și sfânt referitoare la neopagani: "Vor veni astfel de timpuri, - a prorocit Antonie cel Mare - când lumea va fi toata cuprinsă de nebunie, așa încat nebunii îi vor considera nebuni pe cei întregi la minte, iar pe ei înșiși raționali".
Dacă materialiștii europeni și idealiștii și-ar fi tăinuit nebunia și și-ar fi ținut necazul înlauntru, ar fi fost doar niște răufăcători neînsemnați. Dar particularitatea nebunilor cuprinși de grandomanie este că ei pretind să îi învete și pe alții. Din cauza aceasta, necazul se extinde. Mânați de spiritul neliniștii, aceștia se impun în roluri de învatatori și conducători, năpăstuind popoare întregi.
De obicei, talentați la scris și aprigi în discursuri, cuceresc poporul simplu cu povestiri despre un pământ al făgăduninței sau despre raiul pe pământ, povestiri care atrag ca o Fata Morgana în pustiu. Atunci când falșii învățători ajung la putere, vedeniile fermecate se îndepartază, pălesc și dispar. Uneori realitatea dura a pustiului rănește, frige înfricoșător. Iar oamenii sunt deziluzionați și blestemă visul bolnav al propriilor conducători, visul care nu i-a dus pe tărâmul făgăduinței, nici în raiul pământesc, ci acolo unde nu există cale de întoarcere. I-a dus pe Taramul Inaccesibil."

(Capitolul doi din cartea "Tărâmul Inaccesibil" scrisă de Sfântul Nicolae Velimirovici, aparută în anul 2007 la Editura Cathisma - Traducere din limba rusă de Diana Iepure ; Ediție îngrijita de Ieromonah Savastie Baștovoi )

"Taramul inaccesibil ne relateaza povestea unui proves din lagarele naziste. O "poveste pentru maturi", cum insusi autorul isi subintituleaza cartea. Este povestea unei prietenii retinute, nemarturisite dintre Spas Spasovici, un sarb ortodox, fost profesor de istorie, si un ofiter SS care incearca sa-i prelungeasca viata lui Spas, folosindu-se de legile de fier ale Reichului. A reusit sau nu, aceasta trebuie sa o afle cititorul...

Nicolae Velimirovici, episcop de Ohrida (supranumit, pentru ferventa sa, "episcopul sarbilor"), este una dintre cele mai proeminente figuri ale Ortodoxiei din secolul XX. A fost prizonier la nazisti (nota mea: in lagarul de la Dachau), ceea ce ne indreptateste sa credem ca nuvela de fata este o marturisire autobiografica. Vladica se arata, in aceasta scriere, un bun cunoscator al tehnicilor literare moderne, ceea ce confera cartii de fata un loc aparte in imensa mostenire literara pe care a lasat-o. Recent, episcopul Nicole Velimirovici a fost trecut in randul sfintilor. Ati mai citit vreodata o nuvela scrisa de un sfant? Cititi-o si veti trai o deosebita satisfactie intelectuala si duhovniceasca."


Cartea poate fi achizitionata de aici.
Posted on 16:22 / 0 comentarii / Read More

Concert de Sfântul Andrei la Genova (Italia)

În cadrul sectorului «Dialog intercreştin» al Episcopiei Ortodoxe Române în Italia, coordonatorul sectorului Pr. Consilier Filip Constantin Sorin de la Parohia Sfântul Dumitru-Genova, organizează, împreună cu Ambasada Română de pe lângă Sfântul Scaun şi cu Episcopia Ortodoxă Română, duminică 30 noiembrie 2008, Concertul de Sfântul Andrei, susţinut de către cvartetul 'Ad Libitum'.
Evenimentul se va desfăşura la Palazzo Ducale, Salone del Maggior Consiglio, la ora 19.00. Va fi prezentată şi o expoziţie de icoane şi vitralii ortodoxe. Seara se va încheia cu o recepţie oferită în sala Minor Consiglio, Palazzo Ducale. La eveniment vor fi prezenţi Preasfinţitul Siluan, Episcop al Episcopiei Ortodoxe Române în Italia, Dl Ambasador al României de pe lângă Sfântul Scaun Marius Lazurcă, Cardinalul de Genova Angelo Bagnasco, preşedintele Conferinţei Episcopale Italiene, reprezentanţi ai episcopiilor catolice de Sanremo, Savona, Chiavari, Tortona, Massa Carrara, protopopi şi preoţi din cadrul Episcopiei Ortodoxe Române, autorităţi civile din Genova. Întâlnirea are o conotaţie specială întrucât, pentru prima dată, în mod oficial se aduce recunoştinţă Bisericii Catolice Italiene pentru tot ajutorul oferit românilor.

DEPARTAMENTUL DE INFORMARE ŞI MASS MEDIA AL EPISCOPIEI ORTODOXE ROMÃNE A ITALIEI
Posted on 13:59 / 0 comentarii / Read More

Expoziţie de fotografie despre bisericile de lemn din judeţul Gorj, la Padova - Italia



Mitropolia Olteniei, prin Fundaţia “Cuvântul care zideşte”, organizează, cu binecuvântarea IPS Părinte Mitropolit dr. Irineu Popa, în zilele de 30 noiembrie şi 1 decembrie 2008, la Padova în Italia, expoziţia de fotografie “Crâmpeie de cer”, o prezentare a bisericilor de lemn – monumente istorice din judeţul Gorj.

Partenerii manifestării sunt: Direcţia Judeţeană pentru Cultură, Culte şi Patrimoniul Cultural Naţional Gorj, SC Multiconstruct SRL Craiova, Fundaţia “Columna” din Italia şi Parohia creştin ortodoxă “Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel” din Padova.

Expoziţia face parte din proiectul intitulat “Bisericile de lemn din judeţul Gorj – tezaur de arhitectură şi iconografie românească”, implementat de Mitropolia Olteniei prin Fundaţia „Cuvântul care zideşte” şi are ca scop prezentarea valorilor patrimoniale reprezentate de bisericile de lemn din judeţul Gorj, adevărate repere de credinţă creştin ortodoxă, de arhitectură şi istorie românească.

Sursa: www.basilica.ro
Posted on 13:49 / 0 comentarii / Read More

Mesajul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresat Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia


Stimată Doamnă Director Monica Joiţa,

Cu deosebită bucurie întâmpinăm vestea organizării de către Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia, a două concerte susţinute, în zilele de 28 şi 30 noiembrie 2008, de către Grupul Psaltic al Mănăstirii Stavropoleos din Bucureşti, în incinta unor renumite sfinte lăcaşuri din Veneţia – Bazilicile Sfânta Maria Gloriosa dei Frari şi San Marco.
Programarea acestor elevate manifestări de cultură, artă şi spiritualitate românească pe pământul Italiei este, desigur, menită să marcheze marile noastre sărbători, atât de frumos şi sugestiv îngemănate: Praznicul Sfântului Apostol Andrei – Apostolul Românilor – Sărbătoare Bisericească Naţională (30 noiembrie) şi Ziua Naţională a României (1 decembrie).
Pe această cale Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia îşi onorează, odată în plus, menirea pentru care a fost înfiinţat, cu 78 de ani în urmă, în 1930, de către ilustrul savant Nicolae Iorga, cel care, dându-i atunci numele de Casa Română de la Veneţia, a năzuit ca acest aşezământ să devină, deodată, un ambasador al valorilor culturii româneşti în sânul Italiei, soră a noastră întru latinitate, şi un cadru de formare şi dezvoltare a unei intelectualităţi româneşti racordată la unele dintre cele mai înalte expresii ale civilizaţiei europene.
În acest context exprimăm cele mai călduroase aprecieri pentru activitatea bogată şi diversă pe care instituţia Dumneavoastră o desfăşoară în anii acestui început de secol XXI, când, în cadrul procesului de integrare europeană, Veneţia este una dintre cele mai personalizate scene din afara hotarelor ţării de pe care se afirmă identitatea şi tradiţiile străvechi ale poporului român, ca popor european, latin şi, totodată, creştin ortodox, de sorginte apostolică.
Binecuvântăm, aşadar, cu părintească dragoste Institutul Român din Veneţia, pe artiştii români, mesageri ai Ortodoxiei noastre bimilenare, şi pe toţi participanţii la aceste manifestări de suflet şi de spiritualitate românească tradiţională, adresând tuturor călduroasă urare de mulţi şi fericiţi ani!

† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
(Sursa: www.basilica.ro)
Posted on 00:27 / 0 comentarii / Read More

joi, 27 noiembrie 2008

Grupul "VOCI MARAMUREȘENE" colindă românii din nord-estul Italiei


La invitația Asociației Românilor "Hora" Onlus - Forli-Cesena (Italia) grupul de copii "Voci Maramureșene" , condus de prof. Sorina M.Botiș, de la Grupul Școlar Industrial Dr. "Florian Ulmeanu" - Ulmeni - Maramureș, însoțit de Preot Radu Botiș, Parohia "Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil" - Arduzel - județul Maramureș,  va susține în luna decembrie a acestui an două concerte de colinde , în orașele Forli și Cesena.
Evenimentul, organizat cu ocazia Sfintei Sărbători a Nașterii Domnului, are ca scop promovarea imaginii României, a tradițiilor străbune românești în cadrul comunitații de români din regiunea Romagna, nord-estul Italiei, precum și sensibilizarea opiniei publice italiene din această regiune.

Programul concertelor de colinde este următorul:

-Sâmbătă, 13 decembrie 2008, la ora 21:00, la Biserica San Domenico - Viale Mazzoni, 32 (Piața del Popolo) - CESENA
-Duminică, 14 decembrie 2008, la
ora 21:00, la Bazilica San Mercuriale (Piața SAfii) - Forli

Intrarea este liberă.


Posted on 22:37 / 0 comentarii / Read More

Ortodoxia și Religia Viitorului - Serafim Rose


Serafim Rose
Editura Sophia
Pret: 5 euro 
13 x 20 cm, 344 p.

Traducere din limba engleza de Maria Bancila

Pe masura ce forme de falsa spiritualitate se raspândesc din ce în ce mai mult si pun stapânire pâna si pe oameni care se declara crestini ortodocsi, ne înfioram la privelistea acestei amagiri careia îi pot cadea prada crestinii neavizaţi, nepregatiţi sa i se împotriveasca. Cartea de faţa este un avertisment adresat lor, ca si tuturor celor care se straduiesc sa duca o viaţa pe deplin constienta întru dreapta credinţa, în mijlocul unei lumi aflate sub stapânirea duhurilor necurate. Ea nu reprezinta o analiza exhaustiva a noii religii, care nici nu a îmbracat înca o forma definitiva, ci este mai curând o explorare preliminara a acelor tendinţe spirituale care, dupa cum vedem, netezesc calea adevaratei religii anticrestine – o religie care pastreaza aparenţele crestinismului, dar care se bazeaza pe experienţe „iniţiatice” de factura pagâna.

În ziua de 10 mai 1976, Părintele Serafim Rose se îndrepta spre Mănăstirea Sfântul Gherman, aflată în munţii din partea de nord a Californiei. Se întorcea din Oregon, de unde tocmai ridicase un colet cu prima sa carte publicată - Ortodoxia şi religia viitorului -, ce avea să devină un catalizator al vieţii duhovniceşti, în special în Rusia. Această carte examina fenomenele religioase contemporane, manifestări ale unei „noi conştiinţe religioase" care pregătea instaurarea unei religii mondiale unice şi marca începutul unei „revărsări a duhului demonismului" din vremurile de pe urmă. Nicicând nu mai fusese scrisă o analiză atât de pătrunzătoare a curentelor şi tendinţelor spirituale ale secolului al XX-lea, căci nimeni nu le mai studiase într-un duh atât de apropiat de înţelepciunea netrecătoare a Sfinţilor Părinţi.
Între 1970 şi 1975, perioadă în care Părintele Serafim şi-a scris cartea, se considera că majoritatea fenomenelor pe care le descria aparţin unui curent marginal. El a înţeles însă ceea ce urma să se petreacă: a prevăzut transformarea curentului periferic într-unul din ce în ce mai larg acceptat. Părintele Serafim sesiza înspăimântătoarea unitate de scop, aflată în spatele unui evantai de fenomene aparent disparate, şi întrevedea rezultatul final profilându-se ameninţător.
Călătorind către sud, cu această carte ce avea să dezvăluie adevăratul chip al celor mai subtile forme de înşelăciune demonică ale zilelor noastre, era firesc să poposească la unul dintre centrele de iradiere a neo-păgânismului american: Muntele Shasta. Considerat de unii ca loc sfânt al populaţiei de amerindieni, Muntele Shasta era de multă vreme un centru de activităţi oculte, în plină efervescenţă la acea vreme. Părintele Serafim parcurse o parte din drumul pe munte, în camioneta încărcată cu cărţi. Stând în picioare în umbra uriaşă a muntelui, într-un loc în care se ţineau de obicei ritualurile neo-păgâne, părintele intonă cântările Sfintelor Paşti, cântă despre Învierea lui Hristos şi biruinţa Lui asupra lui Satan şi a legii morţii. Un gând, pe care îl mai avusese şi în alte rânduri, îi răsări în minte: „Aici trebuie să vină un preot ortodox ca să stropească muntele cu apă sfinţită!" Mai târziu, după hirotonirea sa întru preot, avea să se întoarcă şi să binecuvinteze muntele. Prin cartea sa însă avea să facă mai mult decât atât: avea să mute munţii.

Cartea poate fi achiziționată de aici sau poate fi citită direct pe internet aici.
Posted on 22:26 / 0 comentarii / Read More

Apel către liderii partidelor politice din România

În contextul în care se manifestă, într-un fel sau altul, o tendinţă de a implica Biserica în campania electorală aflată în curs de desfăşurare, Mitropolia Moldovei şi Bucovinei doreşte să readucă în atenţia opiniei publice, în general, şi a candidaţilor la alegerile parlamentare, în mod special, următorul îndemn pe care Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a adresat clasei policite româneşti în data de 6 martie 2008:

'Sfântul Sinod face un călduros apel către liderii partidelor politice din România să nu permită recrutarea de membri din rândurile clerului şi nici folosirea în scopuri politice a persoanelor, spaţiilor, slujbelor şi însemnelor bisericeşti. Sfântul Sinod îi asigură că Biserica - păstrându-şi echidistanţa faţă de partide - va continua să se implice în politica generală a ţării, contribuind - prin mijloace specifice - la apărarea democraţiei, a libertăţii, a credinţei în Dumnezeu, a independenţei şi integrităţii Patriei, respingând orice formă de totalitarism comunist ateu, precum şi orice formă de extremism.'

Considerăm că este de datoria noastră să reamintim celor care, chiar şi mânaţi de cele mai bune intenţii, aduc în lupta politică şi unele elemente ţinând de viaţa bisericească sau de slujitorii altarului, că rolul primordial al Bisericii este acela de a conduce sufletele credincioşilor săi către Împărăţia lui Dumnezeu.


Biroul de Presă al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei
Posted on 00:04 / 0 comentarii / Read More

Preasfinţitul Macarie, Episcopul ortodox român al Europei de Nord, şi-a încheiat vizita pastorală în Finlanda

Preasfinţitul Părinte Macarie, Episcopul ortodox român al Europei de Nord, şi-a încheiat astăzi, 26 noiembrie 2008, vizita pastorală în Finlanda. În zilele de 24-25 noiembrie Preasfinţia Sa a vizitat mănăstirile Noul Valaam şi Lintula. Preasfinţitul Părinte Macarie a avut şi o întâlnire cu Înaltpreafinţitul Leo, Mitropolit al Kareliei şi Întregii Finlande, precum şi cu alţi ierarhi din această ţară.

Mănăstirile Noul Valaam şi Lintula vor putea găzdui, în viitor, grupuri de pelerini români. Vizita pastorală a Preasfinţitului Macarie în Finlanda s-a desfăşurat în perioada 20-26 noiembrie, pentru cei circa 1.000 de români care trăiesc în această ţară.

Sursa: TRINITAS TV
Posted on 00:03 / 0 comentarii / Read More

miercuri, 26 noiembrie 2008

Biserica românească din Cologras - Serbia - în pericol de distrugere

La un kilometru de localitatea Milosevo, candva Cologras, pe coama unui delusor ars de bruma, se ridica spre cer, impovarata de ani, trista, o bisericuta despre care legenda spune ca "peste noapte ar fi zburat din Tara Romaneasca". Protopopul de Dacia Repensis, Boian Alexandrovici, ctitorul, in anul 2005, al primei biserici ortodoxe romanesti in Timoc, la Malainita, dupa o sete duhovniceasca de peste 170 ani, vreme in care cele 87 biserici si 17 manastiri ortodoxe romanesti, cate existau pana in anul 1833, cand cade Imperiul Ortoman, au trecut sub administratia Bisericii Ortodoxe Sarbe, a declarat, miercuri, pentru Agerpres, ca multe din sfintele lacasuri crestine ale romanilor, au avut o soarta asemanatoare.
"Credinciosilor nostri li s-a interzis liturghia in limba materna. O parte dintre biserici au fost trecute in inventarul clerului sarb, unele au fost lasate in paragina, cum este cea din Cologras, iar preoti izgoniti peste Dunare, unii omorati, altii obligati sa dea jos haina preoteasca", a marturisit Alexandrovici. De jur-imprejurul bisericutei cu ziduri roase de timp, cu un acoperis improvizat in graba de un roman cu credinta, ramas anonim, fiindca a fost amplasat peste ranile zidurilor intr-o noapte cu luna plina pentru a nu fi descoperit de autoritati, si cu tinda definitiv ruinata, se afla zeci de pietre funerare, si acestea pe cale de disparitie, fiindca sunt carate cu tractoarele prin gospodari spre a fi asezate la temelia unor case.

"In ziua de 15 mai 2005 am incercat, impreuna cu mai multi credinciosi, sa ajungem in biserica pentru un parastas unde sa pomenim capitanii si soldatii lui Mircea cel Batran cazuti la Rovine, sub sabie turceasca. Un grup de extremisti au adus cu ei 15 politisti si ne-au impiedicat sa cinstim aici memoria eroilor romani si sarbi si au pus lacat la usa de intrare in pronaos", a afirmat Alexandrovici. De atunci, bisericuta de la Cologras, ridicata pe locul manastirii zidite de Mircea cel Batran, ale carei urme se mai zaresc astazi printre rugi si vreascuri, a ramas nejustificat rupta de lume. Izvoarele documentare arata ca in interiorul bisericii s-a descoperit o inscriptie, mentionata pentru prima oara de istoricul austriac Felix Kanitz, ce face precizarea ca "aici a fost rapus craisorul Marco", fiul regelui Vukasin si nepotul marelui domnitor Mircea cel Batran. "Este aceasta o dovada a faptului ca biserica de la Cologras, candva, in timpurile trecute, a primit la altarul ei romani si sarbi, poate si alte natii crestine", a spus Alexandrovici. In interiorul bisericutei se mai afla o parte din fresca de odinioara, chipurile unor sfinti mohorati, cu ochii scosi si capetele retezate de maini criminale, cateva icoane, si ele roase de carii si decolorate de mucegai. "Trebuie sa facem ceva pentru a salva acest monument istoric. Vom pune umarul si dragoste pentru a readuce la viata aceasta biserica. Pentru a face toate acestea trebuie sa obtinem proprietatea acesteia care, acum, este a nimanui" , a fost de parere Alexandrovici.

In acest context, parintele Boian Alexandrovici a aratat ca trebuie sa fie sprijinit de intreaga comunitate romaneasca din Timoc pentru a reda stralucirea de altadata a acestei biserici care, ingenunchind, a razbatut prin sute de ani de prigoana pentru a fi contemporani si cu urmasii domnitorului Mircea cel Batran. "Fac apel si la autoritatile administrative sarbe, sa lase la o parte mania si sa ne incredinteze aceasta biserica, fiindca nu conteaza in ce limba slujesti cuvantul Domnului. Biserica din Cologras aici va ramane de-a pururea", a spus preotul Alexandrovici.

    Sursa: www.ziua.net
Posted on 20:43 / 0 comentarii / Read More

marți, 25 noiembrie 2008

Viata duhovniceasca a crestinului ortodox

arhim. Serafim Alexiev

Editura Sophia

Pret: 2 euro 

Traducere din limba bulgara de Gheorghita Ciocioi

Cel ce voieste sa dobândeasca duhul de pace al mântuirii, pentru a ajuta si pe alții pe drumul lor catre Dumnezeu, trebuie sa aseze propria sa viața duhovniceasca pe o temelie trainica.
Cel ce duce o viața duhovniceasca trebuie sa țina întotdeauna urmatoarele patru lucruri: 1) smerenia, ca sa se lupte prin ea cu demonii cei mândri; 2) neîncetata luarea‑aminte, ca sa nu îngaduie în inima lui gândurile insuflate de patimi; 3) grairea împotriva gândurilor, pentru a le alunga cu mânie si 4) rugaciunea, pentru a cere ajutor de la Dumnezeu. (Sfântul Isihie al Ierusalimului)

Puteți comanda această carte aici

Posted on 23:22 / 0 comentarii / Read More

Moaştele Sfântului Sofronie, găzduite în Catedrala patriarhală din Bucureşti

Duminică, 23 noiembrie 2008, la Catedrala patriarhală din Bucureşti, au sosit moaştele Sfântului Sofronie, patriarhul Ierusalimului. Moaştele Sfântului Sofronie, aduse de delegaţia Bisericii Greciei condusă de către Înaltpreasfinţitul Dionisie de Corint, au fost întâmpinate pe Aeroportul internaţional „Henri Coandă“ de către o delegaţie a Patriarhiei Române, condusă de Preasfinţitul Ciprian Câmpineanul, Episcop-Vicar Patriarhal, iar apoi au fost primite în Catedrala patriarhală de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu soborul slujitorilor catedralei şi cu câteva sute de credinicoşi. A avut loc o slujbă de Te-Deum, la finalul căreia Părintele Patriarh a ţinut un cuvânt de învăţătură prin care şi-a exprimat bucuria sosirii moaştelor Sfântului patriarh Sofronie şi a evidenţiat personalitatea teologică a acestui mare apărător al Ortodoxiei. Patriarhul românilor a subliniat, de asemenea, că momentul sărbătoresc al primirii moaştelor Sfântului Sofronie este prilej de bucurie şi de rememorare a relaţiilor cultural-bisericeşti ce au existat şi există de-a lungul veacurilor între toţi creştinii ortodocşi şi cetatea Ierusalimului, locul pătimirii şi Învierii Mântuitorului Hristos.
În continuare, Înaltpreasfinţitul Dionisie, Mitropolitul Corintului, a subliniat că a venit în România cu moaştele Sfântului Sofronie, care s-a nevoit foarte mult pentru apărarea dreptei credinţe, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Ieronim, Arhiepiscopul Atenei şi a toată Grecia, şi a celorlalţi ierarhi ai Sinodului. Înaltpreasfinţitul Dionisie a mai arătat că Sfântul Sofronie a fost un apărător al ortodoxiei, cu multe cunoştinţe teologice, filosofice şi ale ştiinţelor vremii, care au contribuit la formarea sa intelectuală şi duhovnicească, pentru a fi capabil apoi să-L propovăduiască pe Mântuitorul Hristos ca pe singurul Izbăvitor şi Mântuitor al lumii, prin Biserica Sa. În încheiere, conducătorul delegaţiei Bisericii din Grecia l-a felicitat pe Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române pentru activităţile liturgice şi cultural-bisericeşti, exprimându-şi bucuria venirii împreună cu moaştele Sfântului Sofronie la Bucureşti.
Moaştele Sfântului Sofronie au fost aşezate de către slujitorii Catedralei în partea stângă a bisericii, lângă celelalte sfinte moaşte, prezente în Catedrala patriarhală, credincioşii putând să se închine acestora până miercuri dimineaţă, la ora 10:00, când vor pleca la Galaţi, unde vor rămâne până pe 2 decembrie 2008, cu prilejul sărbătorii Sfântului Apostol Andrei, ocrotitorul României şi al municipiului Galaţi.

( Sursa: Ziarul Lumina Nr. 275/ 25 noiembrie 2008)
Posted on 10:02 / 0 comentarii / Read More

Divna Ljubojevici la Novi Sad - Serbia

Pe 7 decembrie a.c., Divna, alături de corul Melodi, va susține un concert la Grisons, în Elveția.






Mai multe informații despre Divna și Melodi puteți găsi pe site-ul www.melodi.org.yu.
Posted on 00:16 / 0 comentarii / Read More

luni, 24 noiembrie 2008

Divna Ljubojevici la Wadstena - Suedia

Divna Ljubojevic și corul Melodi la festivalul de la Wadstena - Suedia

Programul viitoarelor concerte ale Divnei Ljubojevici, ce au loc în numeroase țări europene, îl puteți găsi pe site-ul www.zamanproduction.com (engleză și franceză).
Posted on 23:59 / 0 comentarii / Read More

Interviu cu Divna Ljubojevic

Interviu, în franceză, acordat de către Divna Ljubojevic, în cadrul festivalului Babel Med Music 2008

Divna s-a născut la Belgrad în anul 1970. A început să cânte de mică şi a fost iniţiată în cântarea ortodoxă de la vârsta de 10 ani, după ce Maica Agnija i-a descoperit vocea la Mănăstirea Vavedenje. Considerând că darul Divnei de a cânta trebuie hrănit şi ghidat, Maica Agnija, ea însăşi o cântăreaţă de mare talent, a invitat-o pe Divna să vină să cânte rugăciuni Domnului alături de măicuţele din mănăstire. Astfel, visul micuţei a devenit realitate, iar vocaţia ei, stabilită pe viaţă. La vârsta de 17 ani, Divna s-a găsit în postura de dirijor pentru prima dată alături de grupul Mokranjac. Alături de acest cor, Divna a purtat o serie de reprezentaţii de succes, atât în ţară, cât şi peste hotare, şi a dirijat primul concert de Paşti ţinut la domul Catedralei Sf. Sava din Belgrad. Între 1989 şi 1991 Divna a fost dirijor al First Belgrade Singing Society, un grup sârbesc fondat în 1853, în slujba căruia au lucrat unii dintre cei mai importanţi compozitori şi dirijori sârbi. În calitate de cel mai tânăr dirijor din istoria celui mai vechi cor sârbesc, ea a concertat atât în ţară, cât şi în afara ţării - în Delphi, Cephalonia şi Karditsa. În paralel cu activitatea sa de dirijor şi cântăreaţă, Divna a absolvit Colegiul de Muzică Mokranjac din Belgrad şi Academia de Muzică Novi Sad. În timp ce studia şi învăţa de la colegii ei mai experimentaţi, Divna împărtăşea cunoştinţele ei cu prietenii şi colegii, astfel încât, alături de aceştia, a pus bazele corului MELODI, cor ce a reprezentat cel mai mare angajament din viaţa sa profesională. Trăind încă din copilărie în lumea muzicii, Divna posedă o mare experienţă şi abilitate de a transmite esenţa - respectiv aceea a unei fiinţe care cântă lui Dumnezeu. Alături de grupul MELODI, Divna este dirijor, compozitor şi solist. Despre muzica sa s-a spus că te atinge prin puritate, modestie şi fluenţă şi că impresionează prin culoarea captivantă a vocii şi claritatea tonului, foarte rar întâlnite, iar despre Divna compozitoarea s-a spus că neobişnuitele sale aranjări pun în valoare frumuseţea timpului şi demnitatea creştinismului ortodox şi cântecele mănăstireşti. (sursa: atitudineacrestina.wordpress.com
      În mai 2008 Divna Ljubojevic alaturi de corul Melodi au concertat la București pe scena Sălii Palatului, în cadrul unui concert panortodox de muzică bizantină, organizat de Asociația Civică a Tinerilor Ortodocși Români, publicul îndragindu-o foarte mult.
Divna Ljubojevic - I parthenos simeron - concert Spania
Posted on 23:34 / 0 comentarii / Read More

Vizită pastorală a episcopului Europei de Nord la românii din Finlanda

În perioada 20-26 noiembrie 2008, Preasfinţitul Părinte Macarie Drăgoi, Episcopul Europei de Nord, face o primă vizită pastorală comunităţilor de români din Finlanda. La invitaţia Ambasadei României în Republica Finlanda, Preasfinţia Sa a participat joi, 20 noiembrie, la recepţia din cripta catedralei luterane din Helsinki, oferită de către Excelenţa Sa Domnul Ambasador Lucian Fătu, cu ocazia aniversării a 90 de ani de la Marea Unire din 1918. Cu acest prilej, Preasfinţia Sa a purtat discuţii cu cei prezenţi, membrii ai corpului diplomatic, oameni de cultură şi numeroşi români veniţi din întreaga Finlandă.
Vineri, 21 noiembrie, de Praznicul “Intrării în Biserică a Maicii Domnului”, din încredinţarea Înaltpreasfinţitului Părinte Ambrosius, Mitropolit de Helsinki, Preasfinţitul Părinte Macarie a oficiat Dumnezeiasca Liturghie în Parohia Ortodoxă “Sfânta Treime” din Helsinki. La slujbă, alături de credincioşii finlandezi şi ruşi, au participat şi credincioşi români, iar Preasfinţitul Părinte Macarie a oferit în dar Înaltpreasfinţitului Părinte Ambrosius şi comunităţii euharistice, o icoană a Preasfintei Treimi, pictată într-una din mănăstirile noastre din România.
Sâmbătă, 22 noiembrie, Preasfinţia Sa a participat la Vecernia Mare din biserica “Sfântul Gherman” din Espoo, iar duminică, 23 noiembrie, a slujit Dumnezeiasca Liturghie pentru comunitatea românească, în biserica “Sfântul Apostol Iacob şi Sfânta Muceniţă Irina” din Helsinki, împreună cu Părintele Paroh Ioan Durac şi Părintele Veikko Purmonen, eclesiarhul catedralei “Adormirea Maicii Domnului” din Helsinki. După Dumnezeiasca Liturghie la care au participat un număr mare de români, în frunte cu Excelenţa Sa Domnul Ambasador Lucian Fătu, Preasfinţia Sa a dăruit Părintelui Ioan Durac şi enoriaşilor, ediţia jubiliară a Liturghierului din 2008, tipărit cu aprobarea Sfântului Sinod şi cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. Totodată, a oferit celor prezenţi Calendarul Creştin Ortodox pe 2009, iconiţe si cărţi de rugăciuni, asigurându¬-i de grija pe care le-o poartă permanent Biserica Ortodoxă Română.
Luni şi Marţi, 24-25 noiembrie, Preasfinţia Sa va vizita Mănăstirile Noul Valaam şi Lintula, iar cu acest prilej se va întâlni şi cu întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Autonome a Finlandei, Înaltpreasfinţitul Părinte Arhiepiscop Leo.

( Sursa: Episcopia Ortodoxă Română a Europei de Nord)
Posted on 21:51 / 2 comentarii / Read More

duminică, 23 noiembrie 2008

Moaştele Sfântului Sofronie, patriarhul Ierusalimului, vor fi aduse în România

In aceasta seara, 23 noiembrie 2008, orele 20.00, vor sosi, la Catedrala patriarhală din Bucureşti, moaştele Sfântului Sofronie, patriarhul Ierusalimului, fiind aduse de către Înaltpreafinţitul Dionisie de Corint - Grecia. Sfântul Sofronie a fost mare apărător al Ortodoxiei în secolul al VII-lea şi autorul multor cântări, rugăciuni şi scrieri liturgice. Moaştele Sfântului Sofronie, patriarhul Ierusalimului, vor rămâne în Catedrala patriarhală în zilele de luni, 24 noiembrie, şi marţi, 25 noiembrie, iar miercuri dimineaţă, 26 noiembrie, la orele 10.00, vor pleca la Galaţi, unde vor rămâne până în data de 2 decembrie 2008. Înaltpreasfiţitul Părinte Mitropolit Dionisie de Corint vine în România cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, şi la invitaţia Preasfinţitului Părinte Episcop Casian al Dunării de Jos, cu prilejul sărbătorii Sfântului Apostol Andrei, ocrotitorul României şi al municipiului Galaţi.
Sursa: www.basilica.ro


"Acest preamare luminător al Bisericii era de fel din ţara Feniciei celei încununate cu munţii Libanului, s-a născut în cetatea Damascului  şi se trăgea din părinţi deopotrivă de evlavioşi. Tatăl lui se chema Plinthas, iar mama lui Mira. Îmbinând isteţimea pe care o avea de la naştere cu râvna deosebită la învăţătură, a ajuns stăpân pe toate cunoştinţele pe care le putea cineva dobândi în vremea aceea. Şi încă de pe când se găsea în Damasc a deprins toată virtutea care pe atunci se izbutea numai în pustiu. Mai târziu s-a dus la Mănăstirea marelui Teodosie începătorul vieţii de obşte, unde aflând răgaz şi trăind în linişte alături de Dumnezeu şi-a întărit mintea şi inima cu citirea dumnezeieştilor Scripturi, robindu-şi tot cugetul întru ascultarea lui Hristos. Dorind însă după şi mai multă învăţătură şi după o viaţă şi mai curată, a pornit după trecere de mai multă vreme la Alexandria. Şi găsind acolo un bărbat deosebit de vrednic, pe nume Ioan Moshu, care era plin de toată înţelepciunea şi priceperea, a rămas la el şi a locuit împreună cu el sub acelaşi cort şi sub acelaşi acoperământ, ducând acelaşi fel de viaţă şi având acelaşi gând, împărtăşindu-se din cunoştinţele aceluia şi împărtăşindu-i la rândul său pe ale sale. Îmbolnăvindu-se aici de o grea boală de ochi, a fost vindecat de către sfinţii Chir şi Ioan, cărora, drept plată a vindecării, le-a cerut îngăduinţa să treacă în scris minunile săvârşite de ei în fiecare zi. Şi într-adevăr le-a trecut pe toate în scris.
Mai târziu, datorită vieţii lui înalte, a ajuns episcop al Ierusalimului. Când sfânta cetate Ierusalim a căzut în mâinile perşilor, el s-a dus la Alexandria, la marele Ioan cel Milostiv, care păstorea pe atunci în scaunul apostolic de acolo. La săvârşirea din viaţă a acestuia, găsindu-se deci la Alexandria, într-un cuvânt de laudă el a arătat toată comoara cea nesfârşită de milostivire şi înălţimea vieţii sfântului Ioan cel Milostiv, deplângându-l şi el îndeajuns de mult.
După ce s-a întors iarăşi în sfânta cetate, nici nu se poate spune cu câtă grijă şi trudă a păstorit Biserica ce-i fusese încredinţată: el nu a dat câtuşi de puţin somn ochilor lui şi aţipire pleoapelor lui. Şi lupta lui nu era numai împotriva demonilor, ci şi împotriva ereticilor, pe care combătându-i cu dovezi din Scriptură şi cu predaniile Părinţilor, ca şi cu învăţăturile lui proprii, îi punea pe fugă. El a lăsat Bisericii multe scrieri vrednice de cuvânt şi de pomenire, în care învaţă pe credincioşi trăirea cea dreaptă şi vieţuirea după voia lui Dumnezeu. Printre aceste scrieri sunt Limonariul (împreună cu Ioan Moshu), viaţa sfântului Ioan cel Milostiv şi Viaţa sfintei Maria Egipteanca, cea deopotrivă cu îngerii printre femei, care a săvârşit în pustiu lupte mai presus de puterile omeneşti. Astfel trăind viaţă bună şi bineplăcută lui Dumnezeu, învăţând şi pe alţii."
(www.calendar-ortodox.ro)
Posted on 16:28 / 0 comentarii / Read More
 
Copyright © 2011. proDiaspora - pentru românii de pretutindeni . All Rights Reserved
Home | Despre | Contact